Es podrà discutir si era prudent, des d’un
punt de vista estrictament polític, que la cadena humana a favor de la Via
Catalana penetrés al País Valencià. És raonable suposar que l’acte anava a
proporcionar combustible a una dreta que té el dipòsit buit. Podríem pensar fins
i tot que els escamots blaveros,
traslladats a Vinaròs amb ànim de boicotejar la cadena, tindrien planificat de
provocar incidents. (A casa nostra, les reafirmacions catalanistes sempre
susciten la mateixa resposta atàvica de la dreta: «¡Mos volen invadir!») Els porucs
i els cagadubtes fan bé de recordar que els sectors nacionalistes valencians han
de captenir-se amb prudència; ningú no voldria haver de conjurar novament vells fantasmes. També es
poden fer altres conjectures: que la Via Catalana incrementarà encara més l’espanyolisme
dels valencians; que perilla l’aparent normalitat i la respectabilitat
assolides amb molt d’esforç pel valencianisme cultural i polític (sense anar
massa lluny, l’ajuntament de Xàtiva organitza a finals de mes tot un seguit d’actes
d’homenatge a la figura de Vicent Andrés Estellés). Podem imaginar tot això i
més coses.
Però també podem parlar de certituds. Cal
recordar, posem per cas, que les llibertats d’expressió i reunió són
consubstancials amb la democràcia (estan arreplegades a la Constitució
espanyola i a la Declaració Universal dels Drets Humans). De la llibertat de
reunió deriva el dret a manifestar-se en la via pública de manera pacífica. En
democràcia són legítimes totes les accions polítiques no violentes —almenys
això deien els peperos a les forces basques
del conglomerat abertzale—, i són defensables
totes les idees, llevat d’aquelles que apel·len a la violència o facen apologia
de l’odi contra qualsevol persona o grup per raó de la seua raça, religió o nacionalitat.
Cal recordar també que els organismes públics han de garantir l’exercici dels
drets i les llibertats dels ciutadans. Resulta evident a qualsevol persona de seny
que l’exercici de determinats drets (de vaga, de manifestació) sempre provoquen
alguns contratemps (restriccions a la circulació de vehicles i la mobilitat dels vianants, perjudicis
econòmics a empreses, soroll...) que, de cap manera, poden limitar o suprimir
les llibertats fonamentals.
Convé assenyalar que l’autoritat
governativa no pot prohibir una manifestació amb la pelegrina excusa que corre
perill la integritat dels manifestants, que podrien ser agredits per les
persones perjudicades per l’acte de protesta. La obligació de les autoritats serà,
en tot cas, protegir els manifestants, per tal que puguen exercir el seu dret de
manera lliure i pacífica. I arribem al final d’aquesta enumeració exhaustiva de
conjectures i certituds. ¿Quin nom li escauria a un govern que prohibeix la
celebració d’una cadena humana que pretén enllaçar pacíficament dos pobles
germans? ¿Totalitari? ¿Feixista? Per si algú no té clara la resposta, aclarirem
que el partit que sustenta aqueix govern té afiliats que es confessen
franquistes (posen amb retrats i banderes del dictador sense cap complex). Aquests
franquistes mai no han mogut un dit per evitar les agressions dels escamots feixistes
a militants i seus de partits nacionalistes o d’esquerres. En fi, no crec que
calga donar més pistes. Blanc i en botella...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada