L’Evangeli de Mateu conta com
els fariseus volgueren comprometre Jesús de Natzaret amb una pregunta capciosa.
Alguns seguidors de la secta i gents partidàries d’Herodes li van inquirir,
mentre mostraven una moneda romana amb l'efígie de Tiberi: «És lícit de pagar imposts al Cèsar?» Jesús
es va fer el desmenjat: «¿De qui són la imatge i la inscripció d’aquesta moneda?»
Els deixebles dels fariseus contestaren: «Del César.» Llavors, el natzarè
sentencià: «Doncs doneu al Cèsar el que és del César, i a Déu el que és de Déu.»
(Mateu 22,21) Temps després, quan ja havia començat la seua passió, Jesús fou
interrogat per Pilat: «¿Ets el rei dels jueus?» L’interpel·lat va contestar: «El
meu regne no és d’aquest món.» (Joan 18, 36). Aquests episodis del Nou Testament, que haurien d’il·luminar
les relacions de l’Església amb el poder temporal, són font habitual de contradiccions.
Partint de la hipòtesi més raonable —les paraules del Messies no remetien a cap
“regne celestial”—, hom podria distingir
entre dues maneres d’organitzar la convivència dels humans: la mundana i la
divina.
L’Església sempre ha vindicat el model diví (reclamant, a més, l’exclusiva
del seu control). En altres paraules: l’Església sempre hauria aspirat a
organitzar la convivència humana de manera teocràtica. A partir de la Revolució
Francesa, aquesta aspiració esdevingué inviable, però la institució
eclesiàstica ha mantingut intactes les seues pretensions de seguir influint en
la política mundana. La jerarquia, encapçalada pel
bisbe de Roma, solia alinear-se amb la dreta política; en canvi, les
comunitats de base i certs sectors teològics s’inclinaven per les opcions
d’esquerres. Aquesta dualitat provocava la condemna, posem per cas, dels
seguidors de la Teologia de l’Alliberament. Doncs bé, ha arribat un nou papa,
jesuïta, i ha desmuntat, de manera més aparent que real, la tradicional
dicotomia. Nunca he
sido de derechas, ha proclamat. I ha dit també que el sistema económico nos está
llevando a la tragedia —al·lusió evident als excessos del
capitalisme i el neoliberalisme rampants—, i que l’Església no pot estar obsessionada
a tothora per assumptes com l’avortament o el matrimoni de persones
homosexuals.
Aquestes paraules han deixat
sumits en la perplexitat els catòlics de dretes de tota la vida i els seus pastors.
Bé que alguns bisbes —el de València, posem per cas— s’han afanyat a subscriure
les declaracions del pontífex, la immensa majoria guarda silenci. La incomoditat
de la jerarquia és cada vegada més patent. No hi ha perill, per tant, que preveres,
canonges, arxiprests, bisbes i cardenals s’apunten en massa a la Lliga
Comunista Revolucionària. És més: fins ara, el papa no ha passat dels gestos i les
bones paraules. (Bones paraules que alguns compatriotes seus trobaren a faltar
durant la dictadura militar argentina.) ¿Quina traducció pràctica tindran les confidències
del pontífex a la revista La Civiltà
Cattolica? ¡Incògnita! En fi, Bergoglio no és de dretes, ¿però serà d'esquerres?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada