Allò ben cert és que el llibre de la fira
d’enguany ha estat molt fluixet. En general, els articles, escrits per autors
reals o apòcrifs, eren d’escàs interès. Val a dir que escriure un llibre de
festes interessant i original és molt complicat. La fira de Xàtiva, com totes
les festes locals, és cíclica. Ve repetint-se ininterrompudament des de 1250. I
continuarà celebrant-se indefinidament. El costum de fer un llibre de festes és
més recent, però ja ha complit més de mig segle. Aportar-hi cada any una cosa
nova és força complicat, independentment de l’orientació del volum. Dic açò
perquè hi ha qui estableix comparacions entre la publicació de Xàtiva i les d’altres
poblacions. Dies enrere, un articulista explicava que Camp de Mirra, petita vila
de només 500 habitants, ha dedicat més de cent pàgines del seu llibre fester a
la història i la geografia locals. En fi, si la població pròxima a Bocairent i
Banyeres de Mariola continua publicant cent pàgines d’història local, quan
vénen festes, durant els cent pròxims anys, potser s’haurà d’inventar una
història nova —que Déu nostre senyor em perdone la petita ironia. Ja dic: la
mampresa és molt difícil.
De tota manera, l’esment de la vila on es va
firmar el Tractat d’Almirra amagava un rerefons: la vella pretensió dels
historiadors locals de fagocitar totes les publicacions festeres (els llibres
de les falles, de la fira, de les festes de carrer...). En principi, no veig
inconvenient a publicar-hi textos històrics. Això sí, haurien de tenir un to
divulgatiu i certa amenitat. Els llibres de festes han d’anar dirigits al
públic en general. Jo explique als meus alumnes de batxillerat que els textos
acadèmics poden tenir, segons els destinataris a què vagen dirigits, tres
nivells de complexitat: científic, didàctic i divulgatiu. Entre els
historiadors, hi ha també tres maneres d’enfocar els seus articles: enumerar
allò que podríem denominar “fonts i documentació”, és a dir, llistats de
documents trobats a diferents arxius, interpretar etapes històriques,
especialment aquelles que presenten llacunes o incògnites, o posar la història
a l’abast de tothom, per mitjà de textos divulgatius. Per desgràcia, a Xàtiva
hi ha molts historiadors —o gent amb
pretensió de ser-ho—, interessats a publicar documents inèdits, i pocs
divulgadors de la història local.
Els articles divulgatius poden tenir cabuda
en un llibre de la fira, però els treballs dels nivells científic i didàctic
haurien de ser publicats en col·leccions d’estudis i recerca, editades per centres
d’estudis locals, públics o privats. Un llibre de festes no és l’instrument
idoni per a l’intercanvi acadèmic. Enguany, el sisè centenari de la col·legialitat
de Santa Maria i el jubileu extraordinari concedit per Benet XVI brindaven una
oportunitat magnífica per a fer divulgació històrica. De tota manera, el llibre
de la fira és inseparable de la fira mateixa. La setmana gran xativina està
anquilosada; urgeix un projecte distint. I el llibre de festes hauria de formar
part d’aqueix projecte. La publicació hauria de tenir més cura dels elements
gràfics i del contingut. (En aquest sentit, alguns llibrets de falla ja han
passat al davant.) S’hi haurien de conjugar, en les proporcions adequades,
literatura, història, imatge... La bona literatura hi podria aportar la
creativitat, l’humor i la imaginació que manquen ara. Cal recordar que la
nostra ciutat compta amb magnífics escriptors: Toni Cucarella, Xavier Aliaga,
Elies Barberà, Ximo Cerdà...
¿Per què no es fa una publicació més digna? «¡Per
falta de diners!», contestaran les autoritats municipals. Jo crec, en canvi,
que falten idees i sobra sectarisme polític. Tradicionalment, el llibre de la
fira ha estat un pessebre per als simpatitzants i els amics del govern
municipal de torn. (Un pessebre ben humil, perquè ningú no es farà milionari
publicant-hi un article.) Sembla que historiadors i escriptors desafectes són ratllats
de la llista d’hipotètics col·laboradors. I és que el partidisme ho envisca tot:
organismes reguladors, tribunals, esport, festes tradicionals... ¿Les festes
tradicionals també? Sí, també. En qualsevol cas, falten diners per a certes
coses, però sobren per a unes altres. Convindria recordar que, a la llarga,
només sol romandre allò que està escrit. La fira decau, és evident, però
les generacions venidores podrien creure, si repassaren llibres festers de
qualitat, que la seua llum era encegadora. ¡La setena meravella! El govern
local ho deu pensar. Sols cal escoltar les declaracions dels seus portaveus.
(publicat a Levante-EMV, el 07/09/2013)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada