Definir quina cosa és ser
d’esquerres és tasca àrdua. Podríem convenir el següent: qui s’oposa al poder
establert, a les elits econòmiques i polítiques dominants en cada moment
històric, està a l’esquerra. Aquesta afirmació pot suscitar, és evident,
múltiples objeccions. Hi ha una clàssica: un règim comunista ¿és de dretes o
d’esquerres? En fi, no entraré de moment en aquesta qüestió. Em centraré en les
recents declaracions del papa: Nunca
he sido de derechas. Ja han sorgit veus que fan la següent advertència:
que el papa no siga de dretes no significa que siga d’esquerres. I es porta a
col·lació la cita bíblica (Joan 18, 36): «El meu regne no és d’aquest món.» Ara bé, qui afirma això passa per alt un
matís important: Bergoglio ha subratllat que no és de dretes, en comptes de dir
qualsevol tòpic de l’estil «l’Església no és de dretes ni d’esquerres». Per tant, sembla voler emfatitzar
que
sempre ha militat a l’altre bàndol. Independentment de la veracitat de tal
asserció —en
tota proclamació d’adscripció ideològica sempre hi ha un component subjectiu—, és evident que el
papa actual mostra símptomes de ser un home d’esquerres. Des que ha arribat a
la cadira de Pere, s’ha dedicat a enderrocar alguns dels signes del poder
eclesial.
El poder necessita mostrar-se a
través de signes. La magnificència, l’opulència, l’oripell, les formes
majestuoses, el manteniment de la distància amb els subordinats, l’exigència de
respecte i vassallatge, i els rituals barrocs són signes de poder. L’Església
té, des de fa temps, un enorme poder, temporal i espiritual. Una de les
primeres tasques mampreses pel nou pontífex ha estat el desmuntatge de molts
dels signes d’aqueix poder: eliminació de distàncies amb els fidels, supressió
de l’oripell, les vestimentes i els vehicles ostentosos... Aquesta tasca ha
desfermat la reacció irada d’alguns portaveus de la dreta i ha creat un gran
malestar al si de la cúria vaticana. Hom sol subratllar les declaracions
polèmiques del papa, però es parla menys de les seues escomeses al luxe vaticà.
En realitat, el papa està tornant als orígens del cristianisme. Jesús de
Natzaret vestia humilment i s’ajuntava amb pidolaires, malalts, xiquets,
dones... José Antonio Pagola, autor de Jesús, aproximación histórica, ha ressaltat el
compromís de Crist amb els sectors més marginats de la societat del seu temps,
i la vindicació d’un regne on aqueixos sectors tingueren cabuda. En aquest
sentit, Crist era un perillós revolucionari.
El papa Francesc ha
manifestat clarament que les dones haurien de tenir un rol més important al si
de la institució eclesial. Ara bé, també ha dit que el seu accés al sacerdoci
està tancat. En fi, els gestos i les paraules del nou pontífex, la seua
senzillesa, el seu menyspreu a la parafernàlia vaticana estan molt bé. Però falta
la prova del nou, per a comprovar la seua sinceritat: un enfocament radicalment
distint del paper de les dones a l’Església. Això demostraria que té una
voluntat sincera de canviar l’status quo
actual. Si no arriben canvis reals en aquest i altres assumptes, haurem sentit
molta xerrameca buida, però de forment, ni un gra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada