Els viatges són tan antics com la humanitat
mateixa. Des de l’inici dels temps, els humans han viatjat moguts per la
necessitat de fundar nous clans, trobar millors condicions climàtiques, buscar
aliments... Seria més exacte dir, per tant, que les migracions són més antigues
que la picor. Des de l’Antiguitat, coneixem també altre tipus de desplaçament:
l’expedició guerrera per a conquistar o reconquistar noves terres —en realitat,
una nova variant de l’eterna migració. Seria en l’Edat Moderna quan es ficaria
de moda —bé que ja n’hi havia hagut alguns precedents medievals— una nova modalitat
d’expedició: el viatge d’exploració. A l'era dels grans descobriments, diversos exploradors europeus (Marco Polo,
Cristòfol Colom i els navegants portuguesos) anaren completant, a poc a poc, el
seu coneixement dels confins del nostre planeta. Aquells periples —com els
posteriors viatges científics durant el període de la il·lustració— no estaven exempts, però, de finalitats
econòmiques i comercials.
La pretensió de viatjar sense més motiu que
conèixer altres països i altres gents nasqué amb el Grand Tour, itinerari precursor del turisme modern que prengué auge
des de mitjan segle XVII fins a la dècada de 1820. Aquest itinerari, que
permetia d’accedir a les obres més sublims del Renaixement i del Barroc, es féu
popular entre els joves britànics de classe alta; els servia com a etapa
educativa i d’esbargiment, prèvia a l’edat adulta. A finals del segle XIX, però,
comença a prendre volada el fenomen del turisme tal i com l’entenem ara
(desplaçar-se sense més propòsit que matar el temps lliure). Al principi, era
una activitat només a l’abast dels aristòcrates o la gent adinerada. Els viatges —en vaixell, en
tren, en els primers automòbils— podien durar setmanes o mesos. A més d’admirar
les ciutats, els monuments i els paisatges dels països visitats, els viatgers
entraven en contacte amb formes de vida i expressions culturals distintes de
les pròpies. L’Exprés
d'Orient, posem per cas, enllaçava París amb Istanbul.
Després de les dues grans guerres i del
període de prosperitat que seguí la darrera postguerra, el fenomen turístic anà
democratitzant-se gradualment. De fet, la indústria turística esdevingué una font importantíssima d’ingressos
econòmics en moltes contrades d’Itàlia, Espanya, França (i la llista no ha
cessat de créixer, després de la caiguda del Mur de Berlín, amb la incorporació
dels països de l’Europa oriental). El boom turístic ha tingut efectes
evidentment benèfics; ha propiciat que moltes persones milloren el coneixement
i la comprensió del món. Això és particularment evident en el cas dels
viatgers que practiquen el denominat turisme cultural (la immensa majoria només
demana esbarjo —sol i platja, posem per cas—). Però l’enorme massificació del
turisme també té efectes perversos. Com que perilla la supervivència de molts monuments
antics, les restriccions a les visites no han deixat de multiplicar-se —a la
Cambra dels Esposos del Palau Ducal de Màntua, per exemple, està restringit el
temps de la visita.
Els viatges actuals —els dels treballadors sobretot— no tenen res a veure amb el Grand Tour. L’expedició turística típica es podria comparar al fast food, perquè es tracta d’un viatge de sis o set dies que només permet de conèixer molt superficialment allò que es visita —Fast travel o rapid tourism, podríem dir. Moltes agències proposen, posem per cas, una visita a Itàlia de set o vuit dies, amb els desplaçaments inclosos: Milà, Venècia, tres dies a Roma —amb excursió optativa a Nàpols—, Florència, Pisa i, ¡a casa! Si Xàtiva és difícil de conèixer en un dia, ¿com es pot abastar en unes poques hores tota la ciutat de Nàpols i l’illa de Capri? ¡De cap manera! En realitat, visitar monuments en temporada alta —a l’estiu, única època en què molta gent pot viatjar—, esdevé una veritable angúnia de cues i massificació. Posaré només tres exemples del que dic: la Capella Sixtina, l’Alhambra de Granada o l’abadia de Westminster, a Londres. En definitiva, el turisme és un producte més de consum ràpid.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada