El
Halloween d’enguany ha estat
especialment nefast. És una festivitat d’orígens cèltics. Fa molts segles,
irlandesos, escocesos i bretons celebraven a finals d'octubre —a finals
d'any, segons els seus antics calendaris— la nit de Samhain, el déu dels morts. En realitat, com que el mot gal·lès samhain significa “final d'estiu”, la
celebració equivalia a la nostra nit de cap d'any. Hom creia que les ànimes
dels morts, acompanyades d’esperits malignes, visitaven llurs antigues llars. Per
tal d’allunyar aquests, s’encenien grans fogueres al cims. Tothom deixava menjar
i dolços fora de casa, i ficava espelmes o carbons encesos a l’interior de naps
buits, per tal d’ajudar les ànimes dels avantpassats a trobar el camí a la llum
i el descans junt al déu solar que regia les contrades de l’estiu. Com
aquestes cerimònies druídiques s’havien escampat per bona part d’Europa
central, Roma decidí d’incorporar gradualment la festa dels morts al ritual
cristià. Per això, quan el cristianisme arrelà plenament a terres irlandeses i britàniques, el 31 d'octubre passà a ser All
Hallows Eve (en anglès actual All
Saints Eve, vespra de Tots Sants).
Perquè,
a primeries del segle VII, el papa Bonifaci IV havia decidit de purificar i
consagrar a la Mare de Déu i tots els màrtirs el Panteó de Roma (el temple pagà
dedicat a tots els déus —pan theon—
que havia fet construir Marc Agripa en memòria de l’emperador August). El
pontífex disposà que tots els anys fos recordada aquesta consagració. Amb el temps,
el ritu festiu acabà dedicant-se a tots els sants. El papa Gregori IV en fixà
la data, l’1 de novembre. (A les acaballes del segle X li fou agregada la festivitat
dels fidels difunts, que se celebra l’endemà, el 2 de novembre.) L’actual
costum d’honrar tots els sants, coneguts i desconeguts, fou instituïda
definitivament pel papa Urbà IV, per a compensar qualsevol inassistència dels
fidels, durant l’any litúrgic, als ritus festius en honor dels diferents sants
i beats. Total: amb la diada de Tots Sants, hom volgué cristianitzar el culte
pagà als avantpassats (molt arrelat a Europa) i el dia dels morts, o de les ànimes,
la ja citada celebració celta que s'esqueia per les mateixes dates (els monjos benedictins
de Cluny serien els primers a formalitzar el dia dels fidels difunts).
Però
malgrat la cristianització, molts elements tradicionals del Halloween sobrevisqueren i esdevingueren jocs infantils que els immigrants irlandesos
portaren a Estats Units en el segle XIX. A partir de llavors, la tradició ha
anat estenent-se pel món (fins i tot ha absorbit costums autòctons lligats al dia
de Tots Sants). Les pel·lícules i les sèries de televisió nord-americanes foren
les principals difusores de la festa, sobretot des de 1978, any d’estrena de La nit de Halloween, film de terror de
John Carpenter. Els lobbys comercials també han fet tot el possible per escampar
Halloween. ¡El negoci és el negoci! A
Xàtiva se celebra des de fa més o menys una dècada. És —com s’ha explicat— una celebració
aliena a la nostra cultura. A les vores de la Mediterrània, la festa ancestral en
memòria dels morts és el dia de Tots Sants (bé que molts dels seus elements
populars van esfumant-se a poc a poc). La globalització elimina —ja es veu—varietat
etnològica, matisos de l’arc iris cultural que és en realitat el nostre
planeta. Qui rebutja costums forans no està lliure, però, de patir les incomoditats
que altres accepten gustosament.
Dimecres
passat, tot just començava a fer-se de nit, els menuts del barri de Sant Feliu —el
barri en què visc— començaren a prémer els timbres de les cases —amb
aquiescència dels seus pares, és evident. En obrir la porta per primera vegada —havia
oblidat completament la celebració—, em vaig trobar amb el ritual «tracte o truc»,
mala traducció de l’anglès trick or treat
. El tracte és aquest: «Dóna’ns alguna
llepolia o et farem una barrabassada.» Com que les colles eren nombroses, les
trucades a la porta no cessaven. ¡Llicència paterna per a molestar el veïnat! La
meua dóna i jo no estàvem preparats per a l’ocasió, perquè ja no tenim prole en
edat escolar. En altres paraules: no ens havíem proveït expressament de dolços
o caramels. A la segona trucada, optarem per no obrir la porta. Tant se val.
Una colla de quatre o cinc mocosos disfressats d’esquelets va llançar ous
contra els balcons de casa. Conclusió: tot i viure a terres xativines, ben
allunyades del comtat de Limerick, qui vol evitar bretolades de monyicots
consentits ha de col·laborar —agrade o no— en la celebració d’una festa
irlandesa. ¡Visca la globalització!
(publicat
a Levante-EMV, el 03/11/2012)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada