El projecte que Niemeyer havia regalat a Astúries acabà sent el major treball seu
construït a Europa (en 2006, havia projectat un balneari
per a la ciutat alemanya de Potsdam, que finalment fou rebutjat per les seues
dimensions faraòniques). El conjunt d'Avilés fou inaugurat el 2011 amb el nom
de Centre Cultural Internacional Oscar Niemeyer. Està emplaçat al marge dret de
la ria. Fidel al costum de visitar les peces famoses d’arquitectura
moderna, m’hi vaig allargar, durant la meua estada en Avilés. El Centre
Niemeyer és un resum de peces construïdes pel brasiler en altres llocs. (Això provocà
la crítica d’alguns especialistes, que acusaren Niemeyer d’autoplagi.) L’arquitecte
descriví l’obra com «una gran plaça oberta a tots els homes i les dones del
món, una gran llotja de teatre sobre la ria i la ciutat vella. Un lloc per a
l’educació, la cultura i la pau». Les línies sinuoses, les formes corbes i l’ús
predominant del blanc, amb detalls de roig i groc, que caracteritzen l’estil de
l’arquitecte de Rio de Janeiro, són presents al conjunt asturià.
Niemeyer és autor d’altres projectes
importants, entre el quals destaquen els enllestits durant els anys seixanta a
Brasília, la nova capital del seu país. Fou l’autor d’alguns dels edificis
públics més icònics d’aquesta ciutat: el Congrés Nacional, la Catedral, el Palácio
de Planalto, el Palácio da Alvorada... Fou també un dels principals responsables
de l’equip que dissenyà la seu de l’Organització de les Nacions Unides a Nova
York. A causa de la seua militància comunista hagué d’abandonar Brasil. Visqué
exiliat a París des de 1966 fins al final de la dictadura militar brasilera, en
1985. Hi ha obra seua repartida per Amèrica, Europa, Àfrica, Àsia. Entre les
seues obres més reeixides, també destaquen edificis religiosos com esglésies i
mesquites.
«No és l’angle recte allò que més m’atrau, ni la línia recta, dura,
inflexible, creada per l’home. Allò que m’atrau és la corba lliure i sensual,
la corba que trobe a les muntanyes del meu país, al curs sinuós dels seus rius,
a les ones de la mar, al cos de la dona predilecta», va proclamar Niemeyer,
traspassat a l’edat de 104 anys. La construcció d’Avilés ha arribat, però, en
mal moment: el deute municipal de la vila puja a vint-i-set milions d’euros; el
govern d’Astúries també ha de retallar el seu dèficit. L’anterior executiu
regional decidí de tancar el centre cultural. (A la despesa de construcció, calia afegir
el cost del manteniment i la programació.) El nou govern asturià ha decidit de
reobrir-lo. Ara bé, la seua activitat cultural i el seu poder d’atracció disten
molt d’allò que s’havia previst. El Niemeyer corre el risc, per tant,
d’esdevenir altre contenidor buit, altra mostra d’arquitectura icònica sense
una utilitat concreta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada