La
globalització i la cultura de masses associada a les seues manifestacions no
poden amagar una forta empremta anglosaxona. La decisió eclesial d’assenyalar
el 25 de desembre com a data del naixement de Crist ha afavorit les coses. Tota
la simbologia del Nadal —l’avet, els flocs de neu, els rens, els trineus—
remeten al nord gèlid d’Europa i a l’Amèrica septentrional. En realitat, el
succés messiànic —suposant la seua historicitat, clar— degué ocórrer en
primavera. I fou un esdeveniment típicament mediterrani. L’escenografia més
adient hauria de comptar, per tant, amb ovelles i cabres en comptes de rens, i oliveres
en comptes d’avets. Les postals nadalenques haurien de mostrar deserts en
comptes de paisatges boreals. D’altra banda, un fenomen estrictament religiós
ha esdevingut una celebració orgiàstica i una invitació al consum desenfrenat. Això
sí, per un d’aquells efectes imprevists de les lleis de l’atzar conjuminades
amb la ceguesa humana, tots els anacronismes nadalencs porten camí de
desaparèixer. Mai no havíem viscut un Nadal tan càlid, amb temperatures
superiors als vint graus, ni mai —es tracta d’un “mai” relatiu, naturalment—
s’havia vist una davallada tan gran del consum a causa de la crisi. De manera
que, per a molta gent (sis milions d’aturats, nombrosos autònoms i comerciants a
punt de plegar, jubilats amb les pensions devaluades, funcionaris sense paga
extra, treballadors a l’espera d’algun ERO, desnonats, víctimes de participacions
preferents i pobres de solemnitat), el Nadal d’enguany s’assembla més al desert
del Nègueb que a un bosc noruec o finlandès.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada