En
principi, "cubisme" era un terme despectiu. «És una pintura composta per petits
cubs», va dir de les obres de Braque el crític fiancés Louis Vauxcelles, que
ja havia anomenat "feres" (fauves) els
fauvistes. En realitat, els cubistes intentaven representar la realitat d’altra
manera. Tractaven d’abandonar les convencions clàssiques en la representació
bidimensional de la realitat: Els pares fundadors del cubisme foren Picasso i
Braque. La pintura del malagueny continuaria evolucionant. En els anys trenta,
pintaria retrats, com Mujer desnuda en el
sillón rojo, en què encara s’aprecien les troballes del període cubista.
La cra dels personatges, una mena de lluna, es veu alhora de front i de perfil. Els cubistes volien
reflectir la realitat, sobre el pla, d’una manera distinta. Per a ells, no hi
havia dalt i baix, davant i darrere, esquerra i dreta. Les coses es podien
veure alhora des de molts punts de vista. El cubisme fou a la pintura el mateix
que l’objectiu ull de peix, o l’holograma, a la fotografia. Per alguns
fotògrafs, però, les coses són més simples; amb un poc de maquillatge n’hi ha
prou. De nou els lligams entre fotografia i teatre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada