El govern del PP, que pretén modificar la Llei
Orgànica d’Educació, té majoria parlamentària de sobres per a tirar endavant
els seus plans. Però necessita convèncer, a més de vèncer; ara mateix, tots els
partits de l’oposició i tota la comunitat educativa (pares, alumnes i
professors) s’han manifestat en contra de la reforma anunciada. En aquest
assumpte, la solitud del govern central és absoluta. El PP necessita guanyar
l’opinió pública. En general, el primer requisit per a triomfar en un conflicte
és guanyar la batalla de les paraules. Ara mateix, el partit conservador està
embarcat en aquest combat del llenguatge. Intenta fer creure que la reforma és
necessària per a eliminar el fracàs i l’abandó escolars. A base de repetir
constantment la mateixa falca, ja hi ha gent que s’ho creu. «Alguna cosa
s’haurà de fer, per tal d’acabar amb el fracàs», diuen els partidaris de la reforma.
Si les afirmacions dels dirigents peperos foren certes, el seu projecte suscitaria l’adhesió
universal —no és lògic que tothom rebutge una cosa bona.
¿Què s’hauria de fer per a millorar les
competències bàsiques dels alumnes i evitar el fracàs escolar i l’abandó
dels estudis? Si mirem els països que obtenen millors resultats educatius, traurem un munt d’idees: cal invertir més en educació; s’ha de
millorar la formació del professorat; cal potenciar l’atenció a la diversitat; s’ha
d’establir un sistema de matrícula que evite els guetos i la marginació; hem
d’abaixar les ràtios. ¿Va en aquesta línia, la LOMQUE? ¡No! La promesa
d’eliminar el fracàs és una mera cortina de fum. En realitat, el govern planeja una reforma ideològica que recolza en tres eixos fonamentals: adoctrinament
(amb supressió de l’educació per a la ciutadania i establiment d’una
alternativa avaluable a la religió), currículum ocult (amb la consagració del
determinisme social, la selecció de l’alumnat i un evident retrocés democràtic
en la gestió dels centres escolars) i centralització del sistema (amb pèrdua de les
competències curriculars de les comunitats autònomes).
Deixant de banda altres
factors exògens, ¿pensa algú que aquestes línies d’actuació milloraran la
formació dels alumnes? El
govern se’n fot, de la millora educativa; només s’interessa pel control
ideològic de l’ensenyament. Vol fer el mateix que criticava als seus
adversaris. En fi, jo sempre faig servir la mateixa estratègia amb aquells que
em solten la falca «alguna cosa s’haurà de fer, per tal d’acabar amb el
fracàs escolar». Els plantege una pregunta ben simple: digues una sola mesura del
projecte anunciat pel ministre Wert que vaja a millorar els resultats acadèmics
i les competències bàsiques dels alumnes. Generalment, no són capaços d'esmentar-ne
cap. Ja dic: l’anunciada reforma educativa garbella aigua. No aconseguirà
millorar res. Aconseguirà, això sí, la segregació de l’alumnat, l’ensenyament
diferenciat per sexe i classe social, i la progressiva eliminació de l’educació
comprensiva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada