Dissabte passat, es van inaugurar unes
jornades de portes obertes per a mostrar l’entorn històric de l’hotel
restaurant Montsant. L’esdeveniment em féu rememorar la presència del Cister a
la nostra ciutat. Els cistercencs, també dits monjos blancs, colonitzaren a
partir del segle XIII les terres valencianes conquerides als sarraïns pels reis
del casal de Barcelona. El monjos blancs s’havien constituït el 1098 a Cîteaux,
França, com una reforma de l’orde benedictí. Un privilegi del papa Pasqual II
permetia que les cases del Cister es desenvoluparen sense intervencions
senyorials o bisbals. La Carta de Caritat,
escrita per l'abat Esteve Harding, consagrava l'autonomia de cada cenobi. Com
que Sant Bernat de Claravall fou l'abat més reeixit del Cister, els monjos del
nou orde també foren coneguts com bernats. (Els cavallers templers eren el seu
braç armat.) Els cistercencs tingueren vàries cases a l’antic Regne de
València: Santa Maria de Benifassà, Sant Bernat de Rascanya (on s’alça l’actual
Sant Miquel dels Reis), Sant Vicent de la Roqueta, la Saïdia, Santa Maria de la
Valldigna i el monestir xativí (Santa Maria Magdalena de l’Algema, més conegut
com Montsant). Tot açò és història del nostre país i la nostra ciutat.
Montsant, fundat per privilegi de Jaume II,
fou una casa femenina. Les seues monges eren filles de famílies nobiliàries
locals. Amb el temps, aquesta extracció aristocràtica provocà la relaxació en
l’observança de la Regla de Sant Benet i la Carta
de Caritat. A primeries del segle XVI, les cistercenques xativines vestien
i calçaven amb un luxe impropi dels seus vots. Finalment, l’abat de la
Valldigna decidí de traslladar-les a la Saïdia. Llavors, Montsant esdevingué un
priorat masculí dependent de Simat. L’exclaustració definitiva de Santa Maria
Magdalena s’esdevindria amb la desamortització de Mendizábal. Doncs bé,
l’actual empresa propietària de l’antic cenobi ha decidit de posar en valor les
seues restes arqueològiques. S’ha netejat l’imponent aljub, s’ha tret a la llum
el seu riquíssim conjunt de grafits i s’han anunciat futures excavacions per a
recuperar altres elements de l’antic priorat: l’església, el claustre, l’aula
capitular... L’empresa ha brindat aquest patrimoni a la ciutat. ¿N’haurà pres
nota l’equip de govern municipal, que té mig aturades les obres de
restauració del convent de Sant Domènec i l’ermita del Puig?
I encara hi ha més. A l’acte de dissabte
passat era present tot el grup municipal popular —millor dit: quasi tot;
mancava Vicent Parra. Els seus membres escoltarien —com vaig escoltar jo— que el
president d’Inelcom vol traslladar a Xàtiva una col·lecció d’art contemporani
que l’empresa d’electrònica alberga en el seu Centre de Recerca i
Desenvolupament, emplaçat a Pozuelo de Alarcón. Aquesta col·lecció, formada sota
la direcció artística d’ABV Arte, està assessorada actualment per Vicent Todolí, antic director
de la Tate Modern de Londres. La selecció d’obres (dibuix, pintura, escultura,
vídeo, fotografia, instal·lacions) se centra en les últimes tendències i aposta
per valors joves. Vicent Quilis —li ho he sentit dir personalment— és un
enamorat de Xàtiva. En fi, aquestes inquietuds culturals de l’empresari,
aparentment contradictòries (se sent atret simultàniament per l’antiguitat i la
modernitat), ja han deixat petjades a la ciutat. La planta xativina d’Inelcom (projecte
dels arquitectes Carmel Gradolí i Arturo Sanz) és un estimable edifici modern
que obtingué el Premi del COACV a la millor obra del bienni 1994-95.
Arturo Sanz, nou director de Montsant, ha projectat
les obres de rehabilitació i reforma de l’antic monestir. Impressiona el
currículum del tàndem Gradolí-Sanz, responsable, posem per cas, de les
restauracions de l’Alt Forn nº 2 de Sagunt i la Torre dels Coloms de Moixent, o
d’un estudi per a la reintegració del sistema defensiu islàmic (torres i
muralles) que es conserva al Barri del Carme de València. A Xàtiva, els dos
arquitectes són també autors d’un edifici del carrer Hort de l’Almunia i una casa
de Bixquert. En fi, aquesta barreja —edificis antics i moderns, recuperació del
patrimoni històric i construcció d’arquitectura d’avantguarda— és molt
suggeridora. ¿Ja hauran fet alguna gestió, els responsables municipals, per tal
d’aconseguir que la Col·lecció Inelcom d’Art Contemporani vinga a Xàtiva? L’antic
convent de Santa Clara seria un emplaçament magnífic. ¡Antiguitat i modernitat
en perfecta harmonia! Ja que no recuperem el patrimoni moble de les clarisses, imaginem
almenys un pla alternatiu.
(publicat a Levante-EMV, el 04/05/2013)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada