L’Església ha iniciat una nova campanya
de propaganda per a convèncer pares i alumnes de les bondats de les classes de
religió. Sovint, la jerarquia eclesiàstica diu que els centres públics
entrebanquen la matrícula dels alumnes a l’assignatura de religió catòlica. Pel
que jo sé —i em relacione amb gent d’equips directius de molts instituts—, això
és rigorosament fals. Al meu centre, posem per cas, els xiquets tenen absoluta
llibertat per a posar la creu en religió o alternativa educativa, en el moment
d’omplir el formulari de matrícula. ¿Per quin motiu minva, any rere any, el
nombre d’alumnes de religió? Aquesta pregunta l’haurien de contestar l’Església
Catòlica i els mateixos professors de la matèria. El meu institut arribà a
tenir dos professors de religió durant el curs 2003 - 2004. Després, la demanda
començà a minvar gradualment. Ara mateix, només tenim un professor de la matèria
amb horari reduït. La direcció del centre continua sent bàsicament la mateixa.
Han canviat, això sí, les persones que envia l’arquebisbat.
I és que la davallada podria
estar causada per la metodologia que utilitzen alguns professors, i pel
caràcter dogmàtic, doctrinal, que imprimeixen a la seua activitat docent. Quan
es fan adolescents, els alumnes rebutgen aquest enfocament i es matriculen en
l’atenció educativa alternativa. Molta gent ho ignora, però l’escassesa
d’alumnat de religió crea problemes organitzatius al centre. Que només sis o
set alumnes dels mateixos nivell i línia donen la matèria significa que els
altres cinquanta o seixanta han d’estar atesos almenys per dos professors en
dues aules distintes. Tanmateix, la jerarquia eclesiàstica continua
obsessionada amb la idea que s’impedeix l’ensenyança de la religió als centres
públics. (Sense anar massa lluny, l’abat de la col·legiata xativina ho ha
repetit moltes vegades durant les seues homilies.) En fi, impedir l’ensenyança de
la religió seria totalment il·legal. Els superiors jeràrquics no ho permetrien.
Destituirien els directors, o els incoarien expedients disciplinaris per falta
greu. Cal recordar que els equips directius estan sotmesos a les instruccions
de governants que sovint confessen públicament el seu catolicisme practicant
—ara mateix, el govern central compta amb coneguts membres de l’Opus Dei. El director d’un centre públic
podrà tenir les seues idees —estar en contra, per exemple, de l’ensenyament de
la religió dins de la institució acadèmica—, però ha de defensar aquestes idees
fora del seu horari laboral. Durant l’exercici de les seues funcions
directives, ha de complir i fer complir les lleis, encara que no li agraden.
En definitiva, les assercions de la jerarquia eclesiàstica són manies, meres suspicàcies. Als centres públics es dóna religió. Això sí, cada vegada a menys alumnes. I clar, aquesta escassesa d’alumnes —i no altres raons infundades— expliquen perfectament la insistència amb què els bisbes venien reclamant que l’assignatura de religió tingués plena validesa acadèmica i una alternativa amb contingut curricular avaluable. I sembla que el ministre Wert havia atès finalment aquestes demandes eclesiàstiques. Però la nova campanya de la Conferència Episcopal intenta influir en el curt termini, perquè els plans de reforma educativa estan, de moment, paralitzats.
En definitiva, les assercions de la jerarquia eclesiàstica són manies, meres suspicàcies. Als centres públics es dóna religió. Això sí, cada vegada a menys alumnes. I clar, aquesta escassesa d’alumnes —i no altres raons infundades— expliquen perfectament la insistència amb què els bisbes venien reclamant que l’assignatura de religió tingués plena validesa acadèmica i una alternativa amb contingut curricular avaluable. I sembla que el ministre Wert havia atès finalment aquestes demandes eclesiàstiques. Però la nova campanya de la Conferència Episcopal intenta influir en el curt termini, perquè els plans de reforma educativa estan, de moment, paralitzats.
2 comentaris:
Objectivament la religio ha sigut y de fet es un aspecte molt important en la societat, ignorar la seua ensenyança seria condemnar als chiquets a ignorar una realitat y desconeixer gran part de la nostra historia. No es pot entendre la nostra cultura sense saber res de religió, la nostra terra esta plagada d'esglesies, ermites, festes a sants, etc, que son diverses manifestacions de la religio.
Generalment, no canvie opinions amb anònims. Però atés el to de les teues paraules, faré una excepció.
No em semblaria malament que els alumnes estudiaren història de les religions. La mitologia clàssica i les tres grans religions del llibre, especialment el cristianisme, són molt importants per a entendre, posem per cas, la història de l'art.
La concreció d'açò (una assignatura diferenciada, optativa o troncal, o temes inclosos a l'assignatura d'Història) és un assumpte opinable.
Lògicament, la matèria l'haurien d'impartir mestres generalistes i professorat dels departaments d'Història.
Ara bé, segons el meu parer, la catequesi s'ha de donar a casa o a la parròquia (o a la sinagoga, la madrassa...).
Gràcies pel teu comentari.
Publica un comentari a l'entrada