Fa uns dies,
vaig llegir —no recorde on— la següent notícia: «Un antic enginyer de Fórmula 1
crea un cotxe que circula amb motor d’aire comprimit». Les seues
especificacions causen sorpresa: cinc places, 300 km d’autonomia; 105 km de
velocitat màxima; zero emissions (damunt, l’aire que expulsa el motor, a 15º de
temperatura, pot ser reutilitzat per a climatitzar l’habitacle). Es tracta —ja
es veu— d’un cotxe idoni per a circular per ciutat. La seua carrosseria, de
fibra de vidre, molt lleugera, va enganxada —no soldada— al xassís, i porta un
processador que s’encarrega de gestionar els llums i l’engegada del motor. L’operació
d’omplir el dipòsit d’aire només dura tres minuts, si es realitza en una
estació de servei proveïda dels aparells adients. La nota informativa concloïa
així: «S’ignora si el vehicle podrà comercialitzar-se; no agrada ni a les grans
multinacionals de l’automòbil ni a les companyies petrolieres.» En altres
paraules: les petrolieres podrien negar-se a instal·lar en les seues estacions
de servei els compressors necessaris per a subministrar l’aire comprimit. ¿Molesta
algú més, el nou vehicle?
¡A les autoritats
estatals! Els estats ingressen molts imposts per la gasolina (la meitat del que
paguem per omplir el dipòsit del nostre cotxe són imposts). Si es generalitzés
l’ús de vehicles d’aire comprimit, l’Estat deixaria de percebre uns ingressos
ben quantiosos. (Ja se sap que la fiscalitat indirecta —que paguen per igual
rics i pobres— és enorme a les nostres contrades.) Conclusió: encara tardarem a
veure els nostres carrers plens d’automòbils realment ecològics. Vaig recordar
tota aquesta interessant història de l’aire comprimit mentre llegia altra
notícia que ens toca de més a prop. Resulta que un dels pobles més bonics de la
nostra comarca, Montesa, vol desafiar el cessament d’ajudes a les energies
verdes i renovables. Molts de vostès sabran que el govern ha decretat la
suspensió de primes i subvencions a les inversions en aquest tipus d’energies.
Segons el ministre d’Indústria, ni l’actual crisi econòmica, ni l’excés de
producció d’energies renovables, ni la distorsió que provoquen les primes en el
desfasament tarifari elèctric justifiquen el manteniment de les ajudes a noves
instal·lacions.
Doncs bé, malgrat
aquesta suspensió d’ajudes, l’alcalde de Montesa, Juan García Cerdà, anunciava fa
dues setmanes que el seu equip municipal, format per Compromís i PSOE, projecta
instal·lar una planta solar de 50.000 m2 als afores de la població. (És
curiós: uns edils aposten pel medi ambient, i altres —els de Llanera, posem per
cas— per la immundícia.) Sembla que una empresa privada s’ha ofert a executar
el projecte de Montesa. El seu consistori hauria de facilitar sòl municipal, però
rebria, en canvi, certes contrapartides: llocs de treball, ingressos
suplementaris a les arques municipals... El projecte resulta cridaner. Els
elements necessaris per a la planta —plaques i, sobretot, acumuladors—, que ja
eren cars quan estaven subvencionats, són ara caríssims. Precisament, els preus
prohibitius d’aqueixos elements dissuadeixen molta gent d’instal·lar-se plaques
solars, que tindrien almenys dos avantatges: possibilitat d’autoconsum elèctric
i venda de l’excedent a les companyies elèctriques.
I clar,
sorgeixen vàries preguntes: ¿Considera la hipotètica empresa adjudicatària que
el projecte de Montesa és rendible? ¿Per què retira el govern central les
ajudes a un sector que afavoreix la innovació, la creació de treball i la
reducció d’emissions? ¿Per què vol prorrogar, en canvi, la vida útil de les
centrals nuclears? La resposta és ben fàcil: perquè l’autoconsum no agrada a
les elèctriques. ¿Se’n recorden del cotxe d’aire comprimit? La seua
comercialització no interessa ni a les petrolieres ni a l’Estat. Doncs igual passa
amb les energies renovables: el càrtel de les companyies elèctriques tem perdre
una porció del pastís, i l’Estat no vol renunciar a l’IVA que carrega sobre
cada quilovat que consumim a les llars, a les empreses, a les escoles... Les
nostres autoritats no estan interessades a propiciar l’aparició de minifundis o
iniciatives autònomes al sector de les renovables, perquè això els llevaria
molts ingressos i els obligaria a inventar-se noves fórmules de tributació
indirecta. ¡Per si encara no en tenim prou!
(publicat a Levante-EMV,
el 05/05/2012)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada