Hi ha a la
societat discriminacions ben subtils. Durant molts anys, l’ensenyament de
primeres lletres era considerat un treball típicament femení, com el
d’infermera. Avui les coses han canviat; cossos de funcionaris tradicionalment
masculins (metges, jutges...) també s’han feminitzat. L’ensenyament, però, ha
patit altre tipus de discriminació: per a les autoritats educatives i el públic
en general, mestres i professors són essencialment cuidadors. La cosa ve de
lluny. A l’Anglaterra de la revolució industrial, els mestres d’infants no necessitaven
saber llegir o escriure; havien de conèixer, això sí, la doctrina cristiana, i aprendre
de memòria un repertori de psalms per a cantar amb els xiquets. Llur tasca
bàsica era cuidar els menuts mentre els pares feien jornades llarguíssimes i
penoses a les fàbriques. Per la seua banda, els nens, tan bon punt creixien dos
pams, ja havien de marxar a treballar amb llurs progenitors.
Durant el
primer franquisme, només calia tenir estudis primaris per a entrar a l’Escola
Normal de Magisteri (més tard fou obligatori tenir aprovat el batxillerat
elemental, l’equivalent a l’actual ESO). Repetisc, les coses han canviat, però
les administracions educatives continuen considerant els mestres i els professors
mà d’obra barata i sense qualificar. A Secundària, la degradació ha estat
evident; pensem que els antics instituts de batxillerat gaudien d’un enorme
prestigi. En altres països, la feina d’ensenyar ha travessat per avatars ben
cridaners. Fa uns anys, les autoritats holandeses hagueren d’acurtar la setmana
lectiva; no tenien suficient professorat per atendre els xiquets (arribaren
fins i tot a temptar amb ofertes ben
sucoses els professors jubilats que volgueren reintegrar-se a la docència a
temps parcial). L’escassa inclinació per l'ensenyança també afecta el Regne Unit;
en moltes zones de Gran Bretanya, les places docents públiques estan ocupades
per persones d’origen indi, pakistanès o jamaicà, perquè els britànics de
soca-rel no volen saber-se res de treballar als centres educatius.
I és que un professor ha de realitzar diferents
feines per un únic sou: ha de ser ensenyant d’una matèria (de totes, si és
mestre de primària), és a dir, ha de tenir preparació epistemològica, però
també ha de ser cuidador i vigilant zelós de nens i adolescents, auxiliar
administratiu, infermer en casos de malaltia o accident, conductor disposat a traslladar un alumne —amb el vehicle propi— a l’hospital o l’ambulatori, coordinador de campanyes com l’educació
vial, la higiene bucodental, la prevenció de les drogues i el tabaquisme, l’educació
alimentària, l’educació mediambiental, la prevenció de la violència...
(D’educació sexual i ciutadania, ni parlar-ne; un sector de pares diu que això
és cosa seua.) En resum: els professors són mà d’obra barata i polivalent. I ja
se sap que el mercat sol remunerar molt bé els treballs especialitzats i molt mal els
generalistes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada