Haguí
de repassar Noves glòries a Espanya,
per tal de presentar el llibre divendres passat. El seu autor, Vicent Flor, recorda
com la Batalla de València va crear dos pols oposats: d’una banda, hi havia el
blaverisme amb un pack complet que
incloïa bandera amb franja blava, llengua valenciana, himne de
l’exposició, regionalisme supeditat a l’unitarisme espanyolista,
anticatalanisme i aliança amb la dreta; per la seua banda, el pack del nacionalisme d’arrel fusteriana
incloïa senyera quadribarrada, català, muixeranga, projecte de països catalans
i aliança tàctica amb l’esquerra espanyola. No tot el nacionalisme vindicava,
però, el projecte de Països Catalans; els papers programàtics de la
desapareguda UPV (Unitat del Poble Valencià) parlaven només d’un espai nacional
valencià. Això sí, mentre la dreta assumí íntegrament l’ideari blaver, el
pretès valencianisme de l’esquerra centralista era —i continua sent— molt
superficial, una mera capa de vernís fusterià.
El PSOE
acceptà, creient que així els aquietaria, tots els símbols dels blavers. I
també acceptà un estatut de segona categoria. Per molt que es denominen PSPV i
PCPV, els principals partits de l’esquerra sempre han tingut una militància
majoritàriament espanyolista. De fet, ni Jorge Alarte ni Marga Sanz són
valencianistes. És més: recordem que Alarte volgué suprimir “País Valencià” de
les sigles socialistes. En definitiva, el blaverisme va guanyar la batalla —o
millor, la guerra. Com diu Vicent Flor, el blaverisme vingué per a quedar-se.
Avui, la senyera de la franja blava oneja a tots els edificis oficials valencians.
I clar, moltíssims joves no han vist altra bandera del país que l’oficial penjada
al balcó dels ajuntaments. I bé que Unió Valenciana és avui un partit residual,
els postulats del blaverisme impregnen el discurs del PP i el PSOE.
Vicent Flor
diu que els blavers han aconseguit d’estranyar en la seua pròpia terra els
valencians d’idees catalanistes. Jo no ho tinc, però, tan clar. El mateix
sociòleg, en determinar la base social i territorial del blaverisme, demostra
que el fenomen sorgí essencialment a València i l’Horta. La penetració del blaverisme
més virulent fou escassa en altres comarques. Sí, d’acord, la seua simbologia i
una part del seu discurs s’han escampat pertot arreu, en ser incloses a l’Estatut d’Autonomia,
però crec que la unitat de la llengua no desperta una prevenció massa significativa a
les comarques septentrionals i centrals. Ja són moltes les generacions de
xiquets i xiquetes que han estudiat valencià a l’escola i l’institut. Les trobades
d’escoles en valencià, per exemple, han esdevingut —amb totes les matisacions
que calguen— un veritable moviment de masses.
Igual passa
amb els símbols i les idees fusterianes. A l’ajuntament xativí, hi ha hagut
quasi sempre, des de 1979, representació nacionalista. I les discussions sobre
símbols no han estat la causa dels daltabaixos electorals. (En realitat, només es
va perdre la representació institucional una vegada; l’electorat va castigar una mala estratègia
municipal.) La bandera de Xàtiva, roja amb les quatre barres, oneja al balcó de
l’ajuntament, al reial de la fira i a la salòquia del castell, sense que ningú proteste
—i governa el senyor Rus. Per això, García Sentandreu, cap de Coalició
Valenciana, va soltar aquesta perla: «Mosatros no acodim a la politica pera fer
tonteries. Anem a desmontar tot l’entramat catalaniste creat desde 1982 tant
pel PSOE com pel PP. Coleges, instituts, administracions, televisions publiques
i, per damunt de tot, l’AVL .»
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada