Sovint, hi ha
notícies que em recorden la passada esplendor de la nostra ciutat. Dies enrere,
posem per cas, es publicà a totes les primeres planes el possible descobriment de
la Batalla de Anghiari, un fresc perdut
de Leonardo da Vinci que molts sospitaven amagat en un mur del Saló dels
Cinc-cents, al Palazzo Vecchio de Florència. Les prospeccions de l’investigador
italià Maurizio Seracini podrien haver trobat, a l’esmentat saló, sota una pintura
posterior de Giorgio Vasari, restes de l’obra desapareguda. «Què té a veure açò
amb Xàtiva?», es preguntaran vostès. El nexe d’unió entre Xàtiva i Florència és
el pintor Fernando Yáñez de Almedina. Aquest artista, nascut a la Manxa, viatjà
a Itàlia. Fou deixeble de Leonardo, amb qui col·laborà en l’execució del gran
fresc. Així ho testimonia la documentació relativa als pagaments: fiorini 5
d’oro paghati a Ferrando Spagnolo, dipintore.
Yáñez va rebre també influències de Filippino Lippi, la qual cosa implicaria
l’estada a Roma abans de marxar a Florència. En tornar d’Itàlia, l’artista
manxec treballà a terres valencianes. (A primeries del segle XVI, les relacions
entre Itàlia i València eren molt estretes; encara regnava el papa Alexandre VI.)
Altra notícia
que commocionà els amants de l’art fou la restauració de la Gioconda del Prado. Un estudi minuciós,
amb tècniques molt avançades, ha permès d’establir que l’original de París i la
rèplica madrilenya foren executades simultàniament. És més: la retirada d’un
fons negre, possiblement afegit durant el segle XVIII, ha descobert en la
rèplica un paisatge molt semblant al pintat per Leonardo en la Gioconda que custodia el Louvre. ¿Quin
deixeble va pintar la còpia mentre el mestre retratava la dama Lisa Gherardini? Els estudiosos han
barallat diferents noms: Andrea Salai, Francesco Melzi, Pietro Marani,
Alessandro Vezzosi... Com que les obres conservades d’aquests artistes són escasses
i mal documentades, i presenten poques similituds estilístiques amb el quadre
del Prado, sorgeix de nou la figura de Fernando Yáñez de Almedina. Molts
especialistes han posat de relleu les innegables petjades renaixentistes presents
a la seua obra. L’artista conegué perfectament la pintura italiana de finals del
quattrocento.
En 2007, tots
els visitants de Lux Mundi, exposició
de la Fundació La Llum de les Imatges celebrada a la nostra ciutat, van tenir
ocasió d’admirar diverses pintures de Fernando Yáñez de Almedina: un Sant Enterrament cedit per la catedral de València, vàries peces
d’un retaule dedicat a Sant Miquel Arcàngel, propietat de l’església de Santa
Maria la Major d’Aiora, i un Crist
camí del Calvari procedent d’una
col·lecció privada. Eren especialment bellíssimes les peces cedides per
l’església parroquial d’Aiora, sobretot la Mare
de Déu del Socors i Sant Gabriel.
En ambdues eren evidents les influències del mestre Leonardo da Vinci. Yáñez
decorà, amb altre pintor castellà, Fernando Llanos, les portes del retaule
major de la seu valentina. En fi, el Museu del Prado conserva l’obra mestra de
Yáñez, una Santa Caterina de
ressonàncies també italianes.
Diferents
investigadors han documentat l’estada de l’artista manxec a Xàtiva o la seua
rodalia. Se sap, per exemple, que va pintar per a la col·legiata un Judici Final, desaparegut durant la
Guerra Civil. No seria estrany, doncs, que el pintor hagués trepitjat les nostres
places i els nostres carrers. Altres personatges admiraren l’esplendor de la
nostra ciutat. Ludovico Ariosto, autor de l’Orlando
Furioso, escriví aquests hendecasíl·labs: E 'l dì che da Valenza si partiro / ad albergare a Zattiva veniro. / I
patroni a veder strade e palazzi / ne vanno, e lochi publici e divini (El
dia que València deixaren, / cap a un alberg de Xàtiva marxaren. / Vies,
palaus, volgueren veure els caps, / i altres espais, tant públics com sagrats).
No sé si finalment s’atribuirà a Yáñez l’autoria de la Gioconda del Prado. Però jo he redescobert les seues magnífiques
pintures (Santa Caterina, la Mare de Déu del Socors, Sant Gabriel). Com diuen els italians, se non è vero, è ben trovato. A partir
d’ara, miraré les obres de l’artista manxec amb altres ulls. Una cosa és
segura: la còpia de la Mona Lisa ha
esdevingut una nova icona.
(publicat a Levante-EMV,
el 24/03/2012)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada