L'estiu passat, vaig sojornar uns quants dies a Suïssa. Mentre passejava per la via Höheweg i la Bahnhofstrasse d'Interlaken, mirava finestrals i aparadors de rellotgeries. Vaig imaginar que els empleats mostraven a xeics àrabs i turistes xinesos d'alt poder adquisitiu rellotges de súper luxe. Al vicealcalde de València en temps de Rita Barberà també li encantaven els rellotges. A partir de 2015, Alfonso Grau fou sovint notícia de primera plana per la seua presumpta implicació en casos de corrupció: Noós, Imelsa, finançament il·legal de les campanyes electorals de Rita... En 2016, esclatà un assumpte en què també estava involucrat Urbano Catalán, amo de l'empresa d'autobusos Transvía. Pel que es veu, el número dos de l'Ajuntament de València havia acceptat de l'empresari, a canvi d'adjudicacions, dos rellotges sumptuosos —un Breuguet Classique i un Piaget Polo. Grau els canvià en una joieria de València per un Lange i un Vachever Patrimony Contempor, prou més cars. Pagà la diferència, 17.400 euros, en metàl·lic. El sistema li servia per a blanquejar diners. Catalán, autor dels regals, obtingué l’adjudicació del bus turístic.
Entre 2006 i 2015, les mercantils d'aquest empresari firmaren amb el consistori valencià un total de 16 contractes per un import de vora 2,5 milions d'euros. (Una festa per a persones majors fou adjudicada a Transvía per 650.000 euros.) En realitat, aquesta empresa, la més potent del sector valencià del transport de passatgers —línies regulars, transport escolar i serveis discrecionals— integra altres activitats: serveis turístics, concessionaris de cotxes, transport sanitari, hostaleria... A poc a poc, ha anat absorbint altres companyies competidores. Presta el servei de transport dels obrers de Ford, un gran contracte que havia tingut adjudicat, fa anys, Autocares Luz, empresa avui desapareguda. Gràcies als contractes obtinguts de les administracions públiques, tant del PP com del PSPV, Transvía ha esdevingut grup dominant en diversos sectors. ¿Competència i lliure mercat? ¡Ha! I com no podia ser d'altra manera, els tentacles del monstre han arribat a la Costera. Transvía és propietària d'Indusauto, emplaçada a la Llosa de Ranes.
Aquesta empresa, la més important del país al sector carrosser —abans en mans d'emprenedors xativins—, adapta vehicles a usos especials: ambulàncies, cotxes policials, transport fúnebre. I Ambulàncies la Costera —anteriorment cooperativa de treball associat—, ha esdevingut societat limitada i també està controlada per Urbano Catalán. Un dels contractes més sucosos de què es beneficia Transvía està relacionat amb el transport en ambulància dels pacients atesos per la sanitat pública valenciana. La companyia forma part de la UTE (Unió Temporal d'Empreses) a qui s'ha adjudicat el servei d'ambulàncies por 226 milions d'euros. Calgué fer una nova licitació a finals de 2017; l'actual Consell havia rebutjat la pròrroga del macrocontracte que havien signat, per 4 anys prorrogables a 10 i 700 milions d'euros, el PP i Ambulevante SL. En aquesta UTE també estava integrada Transvía. (La Unió Europea havia investigat l'adjudicació pepera, per sospitar que restringia la concurrència d'empreses.) ¡Nou govern, però idèntic adjudicatari!
Costa d'entendre; Mónica Oltra, quan encara seia als bancs de l'oposició, demanà una comissió que investigués si el macrocontracte del transport escolar, taxat en 328 milions d'euros, s'havia precuinat per tal de beneficiar empreses molt concretes, entre les qual es trobava, ¡Transvía! Els termes de la licitació s'havien redactat de manera que els grups grans, com Transvía a València o Vectalia en Alacant, podien controlar la concurrència d'empreses més petites, les quals no tenien altre remei que unir-se a les dominants per a poder participar en l'adjudicació. Tornem a la sanitat. Com calia desinflar els preus del transport (ningú no sap si també arribaven rellotges de 12.000 euros a la Conselleria de Sanitat), els metges ja no podran traslladar-se en ambulància al domicili d’un pacient. Hauran d'agafar el seu cotxe particular si la Generalitat no els ofereix un mitjà alternatiu que exigirà partida pressupostària al marge del contracte de transport sanitari. Quant als socis minoritaris d'Ambulàncies la Costera, encara no han rebut notícies de Transvía sobre el nou contracte i el pagament dels serveis prestats des que cessà l'anterior adjudicació.
(publicat a Levante-EMV, el 21/07/2018)
(publicat a Levante-EMV, el 21/07/2018)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada