Quan viatge a qualsevol país
—d'Europa o d'altres continents— m’agrada escoltar les músiques de les contrades que visite. Com que sóc molt
viatger, he anat formant, al llarg dels anys, una voluminosa discoteca que
guarda sons de tots els països o territoris en què he sojornat. La rutina sempre és la
mateixa: durant els preparatius de qualsevol expedició —no importa si és privada
o col·lectiva, és a dir, amb un grup que he de guiar—, dedique un temps a
seleccionar les músiques que escoltarem durant els trajectes en cotxe o
autobús. Com que porte ja molts anys fent escapades, he viscut l’evolució dels
suports, des de les cintes de casset fins a dispositius com l’mp4 o les
tauletes digitals. Dissortadament, no tots els autobusos van equipats amb les
últimes tecnologies d’àudio. Això implica
haver de portar més pes a la maleta; sempre he de clavar carpetes amb
discs compactes.
Sovint, trobe a ma casa tot allò
que necessite. Altres vegades, he d’anar a València a buscar determinades
músiques. Hi ha destins que no presenten, des del punt de vista musical, cap
problema; és molt fàcil trobar, als distints establiments especialitzats de la
capital, discs de compositors, grups, orquestres, intèrprets o cantants
anglesos, nord-americans, francesos, italians, portuguesos, brasilers, cubans... Les coses
es compliquen una mica quan s’ha d’anar a segons quins indrets. És molt difícil
trobar músiques, posem per cas, de Letònia, Polònia, els Balcans, Turquia, Grècia o països
centreeuropeus com Hongria, Àustria, Alemanya o Txèquia. (Em referisc a folk o músiques
populars; les cultes són més accessibles.) Si la destinació és qualsevol
contrada d’Àfrica o Àsia, la dificultat esdevé impossibilitat. Amb la crisi del
CD, les seccions de world music
pràcticament han desaparegut.
Sortosament, Internet i les
descàrregues solucionen molts problemes. També he comprat discs, més d’una
vegada, al mateix país de destí. Els grans magatzems només tenen, en les prestatgeries dedicades
a discs francesos o italians, música rància (Charles Aznavour, Edith Piaf, Domenico Modugno,
Gianni Morandi). Si volem coses més actuals, hem de tenir les referències i buscar
alfabèticament en altres seccions. Sempre seleccione un repertori variat: música
antiga (medieval, renaixentista, barroca, classicista o romàntica) per a les
visites a indrets en què predominen les petjades —urbanisme o monuments—
d’èpoques passades; pop autòcton i sense massa estridències per a les etapes
llargues; folk o música d’arrels del país que s’ha de visitar. Fins i tot faig
servir la música new age quan el
trajecte discorre per espais naturals d’especial bellesa (boscs, fiords,
muntanyes...).
Disc editat en 2003 pel club de viatges Fil-Per-Randa,
per a celebrar el desè aniversari
Sovint, la casualitat ha deparat
veritables sorpreses: durant una visita a l’abadia de Fontfreda, pròxima a Narbona, veiérem
un assaig del Choeur Grégorien de Paris; a Mirepoix (Mirapeis en occità), un
grup, que recordava el famós Quintette du Hot Club de France, interpretava jazz quan passàvem per les
halles; a la Thomaskirche de
Leipzig, un cor cantava peces de Johann Sebastian Bach. Altres vegades, s’han
programat activitats musicals o hem acudit expressament a un concert. He vist,
per exemple, el Nabucco de Verdi a
les Arenes de Verona. He sentit bossa nova en un club de Rio de Janeiro. He
escoltat un grup de cambra a la Casa Municipal de Praga (el magnífic edifici
modernista que alberga la Sala Smetana). Veure monuments no és l’únic
al·licient d’un viatge. Viatgem per a conèixer gents i cultures distintes. I la
música és una de les expressions culturals més emblemàtiques de cada poble.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada