Dies enrere, Antonio Hernando, responsable de
l’Institut de Magnetisme Aplicat, contestava el següent a un periodista: No debemos caer en la ingenua idea de que el
hombre es libre. Un neurocientífico sabe que sólo el 5% de las decisiones que
tomamos en la vida son soberanas. Efectivament, proliferen les explicacions deterministes dels
nostres processos cognitius, els nostres estats d’ànim i la nostra presa de
decisions. Els professionals de les neurociències consideren que bona part de la
nostra conducta està determinada per l’estructura i el funcionament del nostre
sistema nerviós, pels elements bioquímics que el composen, per la relació de
tot plegat i per les patologies que l’afecten. Diferents observacions semblen provar-ho. Si tot això fos cert, tindria raó
Hernando: no seríem lliures com ens ha fet creure la filosofia, o seríem només
una miqueta lliures.
Aquesta tesi em recorda novament el text
apòcrif Deu estratègies de manipulació
mediàtica, falsament atribuït a Noam Chomsky, que comentava dies enrere. Precisament, la desena
estratègia d’aquest decàleg afirma que cal conèixer els individus millor del que es coneixen ells mateixos. ¿Com? Amagant-los els
avenços de la biologia, la neurobiologia i la psicologia aplicada. Gràcies a
tots aquests avenços, el “sistema” comença a conèixer exhaustivament l’ésser humà, tant físicament com psicològica.
Coneix l’individu comú millor del que aquest es coneix a si mateix. Açò
significa que, en molts casos, el sistema exerceix un control sobre els
individus major que el dels individus sobre si mateixos (els avanços accelerats
de la ciència durant els darrers cinquanta anys han generat un abisme creixent
entre els coneixements del públic i els de les elits dominants).
Noves tecnologies com la ressonància
magnètica funcional, que permet prendre imatges, amb un escàner, d'un cervell
viu en funcionament, han aprofundit el coneixement del comportament humà. Fa poc,
vaig llegir un llibre molt interessant de la doctora Louann Brizendine, El cerebro masculino. ¿Què fa que un home siga monògam o promiscu?
¿Quins mecanismes cerebrals intervenen en l’amor patern cap als fills? ¿Què passa pel
cap d’un home durant les seues relacions afectives? ¿Per què les dones tiren a
faltar, en moltes ocasions, l’empatia emocional de les seues parelles? Louann Brizendine, que ja havia publicat El cerebro femenino, completava la seua
investigació sobre l’òrgan rector de les nostres decisions i els nostres desitjos, i
explicava els misteris del funcionament del cervell masculí (el paper de la
testosterona o l’hipocamp, posem per cas, en la conducta masculina).
Foto
de John Wilhelm
La doctora va rebre nombroses crítiques
de grups feministes. Les tesis de Louann Brizendine traspuen determinisme pels
quatre costats. Vénen a suggerir que, efectivament, no som lliures, que totes les
nostres actituds i les nostres conductes estan determinades per la biologia. ¡La
coartada perfecta per al masclisme! En fi, sense voler llevar
transcendència a les qüestions de sexe, les troballes dels neurocientífics tenen
altres derivacions encara més preocupants: estarien posant a l’abast de l’elit
dominant eines molt poderoses per a induir comportaments reflexos en les
masses. En altres paraules: ¡estaríem tots més condicionats que els gossos de
Pavlov! Jo crec que els descobriments de les neurociències s’haurien de posar a
l’abast de tothom. Haurien de ser matèria obligatòria d’aprenentatge a l’educació
secundària, igual que l’estudi dels gens o la circulació de la sang.
En
altres ocasions, he denunciat l’excés d’optimisme que suscita l’educació. Convé
dir que, malgrat la generalització de l’ensenyament, continuaran subsistint les
masses desinformades i susceptibles de manipulació. Ara bé, jo encara crec en
la capacitat de l’individu per a superar els seus condicionaments socials i biològics. I també crec
en el potencial alliberador de l’educació. Afirmar, sense matisacions, que
només prenem lliurement un 5% de les nostres decisions es presta a l’equívoc.
Efectivament, hi ha un munt d’accions (apartar-nos quan s’aproxima un cotxe, beure
quan tenim set, rascar-nos quan tenim coentor, suar si fa calor...) que són
automàtiques i ocupen un percentatge elevadíssim de les nostres vides. Però altres
decisions —fer el bé o el mal, llegir un llibre, defendre determinades idees, votar un partit o altre— han
de ser opcions lliures. Altrament, no seríem humans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada