Ja hem explicat altres vegades que circulen
per Internet notícies, campanyes i opinions que resulten ser totalment
apòcrifes, bé que la seua autoria s’adjudique a tal o tal personatge o entitat.
Un dels exemples més coneguts és el de Les deu estratègies de manipulació mediàtica, text atribuït a Noam Chomsky que
aquest ha negat haver escrit. És cert que el decàleg arreplega
punts de vista perfectament raonables i que podria subscriure el mateix
lingüista nord-americà. De fet, coincideixen en bona mesura amb el seu
pensament polític. Ara bé, atribuir un discurs falsament, encara que de bona
fe, devalua el seu contingut i proporciona armes dialèctiques a qui pensa de
manera distinta. Les deu estratègies de
manipulació mediàtica solen circular per la xarxa junt amb altre text de
dubtosa procedència, Armes silencioses per a guerres amagades. L’origen d’aquest segon document frega la llegenda
urbana.
En fi, el
decàleg falsament atribuït a Chomsky té, a pesar de tot, elements ben
aprofitables. Jo en destacaria tres epígrafs: l’estratègia de crear problemes i
oferir després les solucions, l’estratègia de les mesures graduals i l’estratègia
de diferir l’aplicació de les mesures més doloroses. La primera també es denomina
mètode “problema - reacció - solució”. Consisteix a crear un problema, una
situació que suscitarà entre el públic la reacció prevista: demanar les mesures
que el poder ja té pensat d’aplicar. (Per exemple: crear una crisi econòmica que
requerirà, com a mal necessari, el retrocés dels drets socials i el
desmantellament dels serveis públics.) L’altra estratègia, la de les mesures
graduals, és complementària de l’anterior. Aconseguir l’acceptació
d’una mesura totalment inadmissible exigeix aplicar-la gradualment, a comptagotes,
durant un període de temps molt dilatat.
La
reforma del sistema de pensions, posem per cas, es pensa aplicar a poc a poc, a
miquetes, per tal d’evitar la revolta que podria suposar una aplicació
immediata i sobtada. En realitat, el govern ja està utilitzant l’última de les
tres estratègies enumerades més amunt: la de diferir la solució del problema. Si
hom presenta una mesura impopular com a “dolorosa però necessària”, i anuncia
la seua aplicació futura, obtindrà momentàniament certa acceptació pública; assumim
més fàcilment un sacrifici futur que un immediat. La massa té tendència a
esperar ingènuament que les coses milloraran demà, que el sacrifici exigit
podrà ser evitat. Aquesta estratègia permet guanyar temps, acostumar el públic
a la idea del canvi inevitable, que serà acceptat amb resignació quan arribe el
moment. ¿Quins canvis està preparant ara el govern? Una nova pujada de l’IVA,
un major enduriment de la legislació laboral i una baixada de les pensions. Coses que la gent té més o menys amortitzades.
1 comentari:
Hola, EL RACÓ VIATGER DE MARILÓ t'ha atorgat un premi per la teua secció viatgera, si l'acceptes i en vols saber més entra en: http://racoviatgermarilo.blogspot.com.es/2013/07/premi-versatile-blogger-2013-al-raco.html
Publica un comentari a l'entrada