En fer-se pública la renúncia
de Ratzinger, els departaments de documentació dels mitjans de comunicació es
ficaren ràpidament mans a l’obra. Van descobrir dos papes que havien pres la
decisió de tornar l’Anell del Pescador: Celestí V i Gregori XII. En realitat,
el cas de Gregori XII no serveix com a precedent; fou un dels tres pontífexs (els
altres dos foren Joan XXIII i Benet XIII, més conegut com "Papa Luna") que l’Església arribà a tenir simultàniament a primeries del segle XV. Per
a solucionar el problema, es convocà el concili de Constança. Joan XXIII, que
l’Església considera antipapa, fou obligat a abdicar; Gregori XII, de grat o
per força, va renunciar a la tiara i acabà els seus dies com arquebisbe; Pere
Martínez de Luna, també considerat antipapa, fou deposat dos anys després. L’elecció
d’un nou papa, Martí V, que fou reconegut per tothom, posà fi al Cisma
d’Occident. Tot açò no té res a veure, però, amb la renúncia de Joseph
Ratzinger. En realitat, els actuals esdeveniments vaticans tenen un precedent
més clar al segle XIII, en la peripècia vital de l’ermità Pietro Angeleri,
també dit Pietro di Morrone o Pere Celestí.
Aquest personatge havia ingressat
en un monestir benedictí de la diòcesi de Benevento, al sud d’Itàlia. A causa d’una
extraordinària predisposició a l’ascetisme, acabà retirant-se, però, en una cova
emplaçada als Abruços. Després d’un període de total aïllament, fundà l'orde
dels celestins. Mentrestant, s’esdevingué la mort del papa Nicolau IV, el 4
d’abril de 1292. Començà un conclau que s’allargaria fins al 5 de juliol de
1294. Onze cardenals deliberaren durant vint-i-sis mesos sense posar-se
d’acord; estaven totalment dividits entre dues faccions: els Orsini i els
Colonna. Els dos cardenals Orsini defenien els interessos de França; els dos cardenals
Colonna eren partidaris de la Corona d’Aragó. (Hom diu que Jaume II havia finançat
la facció Colonna amb vàries bosses d’or.) Després de llargues deliberacions en
diferents seus (Santa Maria Maggiore i Santa Maria sopra Minerva a Roma, i el Palazzo
delle Canoniche a Perusa), els porprats van rebre una carta en què Pietro di
Morrone afirmava haver rebut una revelació divina: Déu amenaçava de castigar-los
si continuaven demorant l’elecció de nou papa.
Com que tots coneixien l’ermità
i la seua fama de santedat, el cardenal degà el va proposar com a candidat.
Aviat, tots els porprats van arribar a un acord. El 5 de juliol de 1294, Angeleri
fou elegit papa. El vell octogenari va rebre la notícia a la seua cel·la del mont
Morrone. En principi, es mostrà refractari a acceptar. Finalment fou coronat a
la ciutat de L’Aquila. Adoptà el nom de Celestí V i va instal·lar la cúria a
Nàpols. Tanmateix, el nou pontífex, que tenia escassos dots polítics, veié
aviat que no podia sostreure’s a la influència de Carles II d’Anjou, rei de
Nàpols. Als cinc mesos de pontificat, sentint-se incapaç d’exercir el seu
ministeri, l’ancià renuncià al papat i es retirà de nou a la vida eremítica. El
nou papa, Bonifaci VIII, tement que el poble napolità exigís la reposició de
Pietro di Morrone, ordenà que l’eremita fos tancat en un castell del Laci. El
vell Angeleri hi va morir el 19 de maig de 1296. En 1313, fou canonitzat. La
seua festivitat se celebra el 19 de maig. El seu cos incorrupte descansa a la basílica
de Santa María de Collemaggio, un edifici de L'Aquila molt afectat pel
terratrèmol italià de 2009.
El personatge serví
d’inspiració als literats. Dant el va col·locar a la porta de l’infern de la
seua Divina Comèdia junt als inútils que es troben davant del vestíbul.
Tanmateix, criden l’atenció els múltiples paral·lelismes que mostren les vides
de Celestí V i el protagonista del Llibre
d'Evast e Blanquerna, una de les obres més conegudes de Ramon Llull. Blanquerna,
que està a punt de casar-se amb Natana, decideix de dedicar-se a la vida
contemplativa. Llavors, ambdós joves ingressen en sengles monestirs. Elegit bisbe,
Blanquerna restaura l'ordre a la seua diòcesi i, durant un viatge a Roma, és
elevat al pontificat. Per mitjà dels seus cardenals fa triomfar les virtuts a
tot el món i finalment renuncia al papat per tal de lliurar-se a la vida
eremítica, que considera l’estat suprem de perfecció. L'obra conclou amb el Llibre d'Amic e Amat i L'Art de contemplació, que figuren
escrits pel mateix Blanquerna. Aquesta novel·la va influir molt en la narrativa
de l’Edat Mitjana i els escriptors posteriors. Descriu de manera ben vivaç i
realista la vida medieval, en contrast amb les novel·les de cavalleries de
l'època, molt fantàstiques.
Hi ha, però, nombroses
incògnites sobre la data de la seua redacció, encara desconeguda. Els múltiples
viatges de Llull per Europa i el nord d’Àfrica, i els escassos testimonis epistolars compliquen molt la tasca
d’establir una cronologia exacta de la seua producció. Són molt útils les notes
que, des de 1290, solia posar a l'acabament dels seus tractats, indicant el
lloc i la data de la seua composició. Però quan manquen aquestes dades, com
passa amb Blanquerna, sols és
possible de datar les obres de manera aproximada. Durant molt de temps es va
discutir si Pere Celestí havia conegut l’obra de Llull —i volgué imitar la
peripècia del protagonista— o si, pel contrari, Llull, després de saber que el
pontífex havia renunciat, basà el seu relat en els fets reals. És possible que
Celestí V conegués l’obra de l’escriptor mallorquí; la fama de Ramon Llull
s’havia escampat per molts països d’Europa. Tanmateix, a hores d’ara es creu que
el Llibre d'Evast e Blanquerna fou
redactat en diverses etapes, entre 1283 i 1285, a Montpeller. Però aquesta
primera versió podria haver estat modificada després de la renúncia del papa.
En qualsevol cas, la retirada
de Ratzinger en un convent —on pensa dedicar-se a l’oració, l’estudi i l’escriptura—
ens fa recordar el Blanquerna de
Llull i la figura de Pietro Angeleri. I encara hi ha altres paral·lelismes: a finals de 2012, Benet XVI concedí un
jubileu extraordinari a la col·legiata xativina de Santa Maria; per la seua
banda, Celestí V instaurà la perdonanza,
jubileu especial que se celebra tots els anys a finals d’agost a la basílica de
Santa María de Collemaggio de L'Aquila. Es tracta —ja es veu— de coincidències ben
curioses.
(una versió més resumida
d’aquest article ha estat publicada
a Diario de Mallorca, el 05/03/2013, i a Levante-EMV, el 06/03/2013)
a Diario de Mallorca, el 05/03/2013, i a Levante-EMV, el 06/03/2013)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada