Les primeres onades d’immigrants magrebins
arribaren a Xàtiva ja fa anys —a finals dels vuitanta o principis dels noranta,
crec recordar. Els nouvinguts eren barons molt joves que buscaven treball. (En
aquella època, l’economia valenciana jugava a la Champions League.) Els immigrants viatjaven tots sols —sense pares
i sense dones. Només instal·lar-se a casa nostra, van topar amb el racisme. Bé
que els autòctons solem negar-ho, el nostre racisme envers el “moro” ve de
lluny i està jalonat d’abundants fites: la reconquesta cristiana, les revoltes
d’Al-Àzraq, l’expulsió dels moriscs, la neteja de sang, la guàrdia mora de
Franco... ¡Jo què sé! Els immigrants arribats no pogueren integrar-se en la
nostra societat. Integrar-se significa viure al mateix carrer que altres veïns,
a la mateixa escala, acudir als mateixos bars i restaurants... Els magrebins vivien
amuntonats en cases pastera de ciutat vella. Hom podia veure’ls tots els
capvespres per l’Avinguda de Selgas. Uns grups seien als banquets, altres solien
freqüentar un bar situat a la cantonada amb el carrer Santa Anna. Els ulls
se’ls anaven darrere de les xiques.
Jo he sentit com moltes adolescents i joves
xativines deien: «No puc suportar els moros. Hauries de veure com ens miren.»
Efectivament. Jo mateix vaig presenciar al carrer Hostals com un magrebí tocava
el cul a una xica que caminava absorta. «¡Idiota!», es va girar enfurismada la
jove. Unes dones majors que transitaven per l’indret se sumaren a l’allau
d’imprecacions: ¡Cochino, sinvergüenza! L’immigrant s’escapolí Illeta Sant Miquel amunt. El capteniment
d’aquells immigrants era perfectament explicable. Tenien l’edat en què la
testosterona surt per les orelles. No podien gaudir de companyia femenina. Venien
de països on la dona no és gens respectada. Mancaven d’un lloc de
socialització, d’uns progenitors o d’uns imams que els marcaren pautes de
conducta en un país culturalment distint del seu (en aquells temps, encara no
hi havia a la nostra ciutat cap espai de culte per a musulmans). Però els
racistes no solen atendre explicacions lògiques ni romanços. Aquells joves procedents
del nord d’Àfrica foren triplement rebutjats, per ser pobres, per ser musulmans
i per mirar amb desig les nostres joves.
Perquè l’odi a l’estranger té un component
sexual evident; la persona racista no suporta que les seues filles o les seues
germanes mantinguen relacions sexuals amb negres o moros. (Les relacions d’un
fill amb una estrangera són més tolerables, cosa que enllaça el racisme amb el
masclisme.) La segona migració africana aportà, però, novetats. Van arribar
famílies, parelles amb fills. Començàrem a veure pels nostres carrers dones amb
hiyab. Els col·legis xativins van
matricular els primers xiquets musulmans. Es van obrir llocs de culte islàmic. (N’hi
ha un en una planta baixa de la plaça de l’Om, ben a prop de ma casa). Com manquen
espais d’integració per als immigrants, la mesquita i el locutori esdevenen llurs
únics punts de reunió. ¿Qui controla els oratoris islàmics? Segons diferents
fonts d’informació, quasi totes les mesquites espanyoles estan finançades per
Aràbia Saudita. Per tant, nombrosos imams pertanyen a la secta rigorista
wahhabita, que predica l'observança estricta de l'islam. Total: encara que no siga
especialment religiós, el musulmà arribat a la nostra terra acaba entrant en
contacte amb el fonamentalisme.
El col·lectiu mahometà xativí (unes cinc-centes
persones) ha experimentat transformacions. Ja podem veure pels carrers homes barbuts
amb barret de randa i túnica o gel·laba fins a mitja cama. ¿Estarà guanyant
adeptes a Xàtiva, el wahhabisme? Els primers immigrants algerians o marroquins
arribats a França no eren conflictius, però alguns de llurs néts engreixen les
files de la gihad. La marginació i el desarrelament —no se senten francesos ni
magrebins— els llança en braços d’organitzacions radicals que els ofereixen
identitat i sentit de pertinença. A casa nostra, no hem après la lliçó; no hem
integrat els immigrants. Permetem que visquen aïllats. Els oferim, això sí,
caritat (repartiment de roba i aliments a càrrec d’organitzacions assistencials
o serveis socials) i cursos impartits per voluntaris. Europa està secularitzada,
el món islàmic no. En comptes d’atraure els immigrants musulmans cap als valors
democràtics, ens en desentenem. No hauria de sorprendre’ns, per tant, que
alguns, els més joves, acaben simpatitzant amb el radicalisme. En definitiva, ¿sabem
com pensen els musulmans residents a Xàtiva? Crec que no.
Publicat a Levante-EMV, el 21/02/2015)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada