diumenge, 1 de febrer del 2015

¿Quina edat té vostè?

Tothom s’haurà adonat que els periòdics, les cadenes de ràdio i els canals de televisió publiquen periòdicament enquestes d’opinió que mostren les inclinacions polítiques dels ciutadans, la seua percepció dels problemes que els afecten, la valoració dels polítics, la intenció de vot... De fet, aquests estudis demoscòpics influeixen molt en les estratègies comunicatives. Podemos, posem per cas, no apareix a les primeres planes de tots els mitjans perquè haja guanyat unes eleccions locals, autonòmiques o generals. Fina ara, només obté resultats espectaculars en les enquestes. I ho fa de manera relativa; segons unes, ocupa el primer lloc en intenció de vot, segons altres, el segon o el tercer. S’ha de tenir present que els sondejos, fets sobre mostres representatives, s’han d’interpretar. Sovint, les empreses demoscòpiques agranen cap a casa, és a dir, “cuinen” les dades a conveniència dels partits o els mitjans que encarreguen els estudis. Heus ací la raó per la qual moltes enquestes s’equivoquen. Tothom recordarà pronòstics electorals desmentits per les urnes. ¿Quin valor tenen per a mi les enquestes? No sabria dir.

Fa anys, una xica m’abordà pel carrer. Li vaig contestar diferents preguntes sobre la situació política del moment. Aquesta era fins fa poc la meua única experiència personal en matèria de sondejos. Tanmateix, a partir de l’estiu passat, vaig rebre vàries trucades telefòniques de l’Institut Invymark. (Es tracta de l’empresa que li fa els estudis demoscòpics a laSexta, canal pertanyent al grup Atresmedia.) Durant la primera trucada, em va deixar perplex la falta d’informació política de l’entrevistadora (res greu, supose, perquè els enquestadors s’han de limitar a prendre nota de les respostes dels entrevistats i prou). En fer-me una de les preguntes de rigor —¿A qué partido votó usted en las últimas elecciones?—, li vaig haver d’explicar que Compromís és una coalició política amb representació al Congrés dels Diputats; la xica no n'havia sentit parlar mai. Allò més cridaner s’esdevingué, però, a la tercera o quarta telefonada. L’enquestadora em preguntà l’edat. «Seixanta-dos anys», li vaig contestar. Llavors, ella va dir: Muchas gracias, señor. Perdone la molestia. I penjà el telèfon. Des d’aquell dia, no he tornat a rebre trucades d’Invymark.

Pel que es veu, les opinions dels sexagenaris no interessen a l’institut demoscòpic. I clar, quan veig que un telediari de laSexta mostra sondejos d’aquesta empresa, m’envaeix una sospita: les dades no deuen reflectir la realitat social. La nostra piràmide de població sembla un avet —pocs joves a la soca i molts majors al brancatge. La taxa de naixements ha minvat i l’esperança de vida creix. Es podria pensar que aquest no és un país per a vells, però els nostres governants repeteixen contínuament que s’ha d’allargar l’edat de jubilació. Jo encara no estic jubilat. Vaig a treballar tots els dies al meu institut, del qual sóc directiu. Encara no forme part de les denominades classes passives. És més: sembla que Mariano Rajoy pensa designar candidata a l’alcaldia de Madrid una sexagenària —expressió utilitzada per la mateixa Esperanza Aguirre. L’alcalde de Xàtiva també pentina canes —és encara més sexagenari que jo. Doncs bé, les opinions d’Aguirre, Rus i servidor no semblen interessar a l’empresa que li fa les enquestes a laSexta. (Aquest desinterès només tindria certa lògica en el cas del dos polítics peperos; parlen pels descosits.)

¿Saben els directius d'Atresmedia que Invymark no pregunta a la gent més major? En fi, la publicitat d’aquesta empresa demoscòpica podria ser —¡quina novetat!— totalment enganyosa. En Invymark nos planteamos un enfoque flexible y con gran capacidad de adaptación a las demandas específicas de nuestros clientes. Los más de 2500 estudios desarrollados desde nuestros comienzos, junto con un equipo de profesionales con gran experiencia, nos permite brindar al cliente una “solución integral” y de mayor “precisión”, obteniendo información objetiva de máxima calidad, diu en la seua pàgina web. ¿Precisió? ¿Informació objectiva de màxima qualitat? Això serà el dia que deixen d’eliminar de les seues entrevistes telefòniques una franja molt important de l’electorat. Mentrestant...