En entrades anteriors, he ressenyat
el panorama del pop i la música culta a Euskal Herria. Però el retrat d’aquest panorama
sonor restaria incomplet si no esmentàrem el món dels cantautors. Euskadi també
tingué, als anys seixanta, un fenomen semblant a la “Nova Cançó”, Ez Dok Amairu (“No hi ha tretze”, en
referència a la mala sort), que buscava revitalitzar la cultura basca, molt
aletargada durant la dictadura franquista. Els intel·lectuals i els artistes
que el van fundar se centraren sobretot en la recuperació i la dignificació de
la llengua basca. Dins d’aquell moviment van emergir els cantants Mikel Laboa i
Benito Lertxundi, màxims exponents de l’Euskal
Kantagintza Berria (“Nova Cançó Basca”). El donostiarra Mikel Laboa, mort en
2008, ha estat considerat patriarca de la música basca i un dels cantautors en
euskera més importants de finals del segle XX. Ha influït molt en les
generacions de cantants més joves.
En la dècada dels cinquanta, va
estudiar medicina i psiquiatria a Pamplona. Durant l’etapa d’estudiant, s’interessà
per la música de contingut polític, influït per artistes com Atahualpa Yupanqui
i Violeta Parra. Debutà al Teatre Gayarre de Pamplona en 1958. Tota la vida
hauria de combinar la carrera artística amb la professió mèdica, desenvolupada
fonamentalment en la Unitat de Neuropsiquiatria Infantil del Patronat Sant Miquel
de Donostia, en què treballà quasi 20 anys. Participà en la fundació d’Ez Dok Amairu. La música de Laboa
barreja poesia, tradició i experimentalisme. El seu estil, semblant al d’altres
cantautors dels seixanta i els setanta, està dotat, però, d’una forta empremta,
producte d’una veu molt particular. El seu repertori incloïa cançons populars
actualitzades, poemes musicats d’autors com Brecht i composicions pròpies. Esment
a part mereixen les Lekeitioak, cançons
experimentals amb crits i sons onomatopeics que s’avançaren a sons de Björk i altres
cantants avantguardistes actuals.
Algunes de les seues cançons han esdevingut
clàssics populars, part del folklore basc. És el cas de Txoria txori (L’ocell és
ocell), el seu tema més conegut, que arribà a ser interpretat per Joan Báez
amb la seua lletra original en euskera. L’àlbum de Laboa Bat-Hiru (Un-Tres), de
1974, fou elegit el millor disc basc de la història en una votació popular organitzada
per El Diario Vasco. En 1991, diversos
grups joves de rock i folk gravaren el disc d’homenatge Txerokee, Mikel Laboaren Kantak. Algunes de les seues cançons més conegudes
van ser incloses a la pel·lícula La
pilota basca de Julio Médem. En 1993, actuà al Palau Sant Jordi de Barcelona. L’11 de juliol de 2006, oferí la seua última
actuació, com a teloner de Bob Dylan en un Concert per la Pau que se celebrà a Donostia.
L’altre gran cantautor euskaldun és
Benito Lertxundi, nascut en 1942 a Orio (Guipúscoa). El moviment Ez Dok Amairu, impulsat entre d’altres
per Jorge Oteiza i el ja esmentat Miquel Laboa, influí en Lertxundi. En 1971, publicà
el seu primer disc gran. S’acompanyava sols de la guitarra. (Anteriorment,
havia publicat tres discs de 45 rpm: dos en 1967 editats per Cinsa-Edigsa i un
en 1968 editat per Herri Gogoa - Edigsa.) A partir de llavors, s’anirien succeint
els seus treballs discogràfics: Oro laño
mee batek (1974), ...eta maita
herria, üken dezadan plazera (1975), Zuberoa
Askatasunaren semeei (1981), Gaueko
ele ixilen baladak (1985), Pazko
gaierdi ondua (1989), Nere ekialdean
(2002), 40 urtez ikasten egonak (2005),
Itsas ulu zolia (2008), Oroimenaren Oraina (2012). En 1993,
publicà dos àlbums dobles amb el títol Hunkidura
Kuttunak, una recopilació de 46 cançons, part d’elles actualitzades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada