Kursaal és una expressió
alemanya que significa “saló de cures”. El Kursaal,
o Kurhaus, era un element
arquitectònic típic dels balnearis centreeuropeus decimonònics. Solia tenir un
caràcter polivalent. Comptava amb una entrada sumptuosa, saló de ball, teatre,
sales de concerts, sales de jocs i restaurants. En molts llocs d’estiueig de
les costes europees, acabaren denominant-se Kursaal
els edificis que acomplien funcions similars al model alemany i que comptaven, a
més, amb un casino. Donostia també tingué el seu Gran Kursaal, inaugurat en
1921. El palau era d’estil eclèctic, com l’actual ajuntament de la ciutat. Aviat
esdevingué un dels seus edificis més emblemàtics. Estava situat a la platja de
Zurriola, junt a la desembocadura del riu Urumea, en terrenys guanyats a la mar.
Els promotors construïren el pont que encara uneix el Passeig de Zurriola amb
el Bulevard. Aquest pont, jalonat per unes faroles còniques coronades per
llanternes esfèriques, proporciona una de les estampes més típiques de la ciutat.
Poc després de la seua
inauguració, el Kursaal entrà en declivi a causa de la prohibició del joc. A la
dècada dels setanta, els propietaris tractaren d’enderrocar-lo, per tal de
construir al solar altre edifici d’usos més rendibles. L’enderroc es portà a terme
en 1973, a les darreries del franquisme. Dos anys després, s’iniciaren les
obres d’una nova construcció. Aquestes foren, però, interrompudes. La
titularitat del solar passà a mans públiques. Es va constituir un consorci
integrat per distintes administracions encarregat de finançar la construcció d’un
gran auditori. En 1989 es convocà un concurs al qual acudiren sis arquitectes
de gran renom internacional: Mario Botta, Norman Foster, Arata Isozaki, Rafael
Moneo, Juan Navarro Baldeweg i Luis Peña Ganchegi. Es va elegir el projecte de Rafael
Moneo —que duia per lema “Dues Roques Varades”. El jurat seleccionador lloà l’encert
de tractar les construccions projectades com unes plataformes obertes a la mar.
També valorà l’atreviment i l’originalitat de la proposta.
En 1996 s’iniciaren las obres. El
procés de construcció no va estar exempt de problemes; el govern basc, posem
per cas, es va negar a ampliar la seua contribució econòmica al finançament del
projecte (el 16% del cost). D’altra banda, es va ensorrar una de les escales
interiors. Les obres van finalitzar en 1999. Per a bona part dels donostiarres,
el nou Kursaal —un immoble de línies rectes i formes prismàtiques, construït en
cristall— no harmonitzava amb el seu paisatge urbà, caracteritzat per una
arquitectura eclèctica d’influència francesa. A més, la importància de l’edifici,
inaugurat el 23 d’agost de 1999 amb un concert de l’Orquestra Simfònica d’Euskadi
i Ainhoa Arteta, estava eclipsada per la inauguració, dos anys abans, del Museu
Guggenheim de Bilbao, molt més car que el Kursaal. Tanmateix, després d’un
període d’adaptació, i gràcies al seu impacte positiu sobre l’economia, el
turisme i la vida cultural de Donostia, és apreciat avui per la gran majoria
dels donostiarres, que aprova totalment la seua construcció.
El conjunt consta de dos grans volums
polièdrics que emergeixen d’una gran plataforma. Cada volum és un espai prismàtic—que
allotja un auditori— tancat per una doble paret formada per panels translúcids
de vidre premsat subjectes a una estructura metàl·lica. Entre aquests dos prismes
hi ha una gran terrassa transitable amb vistes a la desembocadura del riu
Urumea i la platja de Zurriola. En aquesta terrassa de dos altures s’organitzen
distints concerts del Jazzaldia i altres activitats culturals i festives.
La sala principal del Kurssal té capacitat per a 1800 espectadors i s’allotja a
l’interior del prisma gran. En un principi, Moneo havia rebut l’encàrrec de
dissenyar un auditori. No calia, per tant, ni una tramoia molt complicada ni un
fossat per a orquestra. Però ja iniciades les obres, el consorci li demanà de
fer un teatre per a òpera. ¡Els polítics i els seus constants canvis d'opinió!
Constret pel projecte inicial, Moneo
hagué d’arribar a una solució de compromís. Ideà un mecanisme que abaixa la part davantera del pati de butaques i crea un fossat. També s’han instal·lat uns
telons laterals que permeten modificar l’acústica de la sala. (Així i tot, les
possibilitats d’oferir grans muntatges operístics són molt limitades.) En aquest
espai se celebra el Donostiako Zinemaldia (Festival Internacional de
Cine). S’hi fan les projeccions principals i els actes protocol·laris (la inauguració, el lliurament de premis i distincions). El
Kursaal compta amb altre auditori, la Sala de Cambra, situat en el prisma més
petit, que té capacitat per a 600 espectadors. Finalment, el conjunt disposa de
diverses sales polivalents que es fan servir per a múltiples activitats: concerts,
reunions, exposicions. Alberga també un restaurant, dirigit per Andoni Luis
Aduriz i Mikel Gallo, diversos comerços i un aparcament.
En 2005, vaig recórrer per
primera vegada el conjunt. El passat mes d’octubre, el vaig visitar de nou. Es
noten el pas del temps i els problemes de manteniment. Els parquets, els tancaments
interiors de fusta, la pintura de les sales i els entapissats dels dos auditoris
mostren signes evidents de deteriorament i desgast. Però malgrat tot, la construcció de Rafael Moneo
em continua semblant una gran peça d’arquitectura contemporània, una veritable obra d'art. Les formes
prismàtiques del Kursaal —“Dues Roques Varades”— casen molt bé amb els enormes blocs de
pedra escampats per les esculleres que protegeixen les vores del riu Urumea i la
platja de Zurriola. Durant els meus viatges —ja ho he contat en alguna ocasió—,
sempre intente contemplar les mostres reeixides d’arquitectura moderna presents als
llocs que estic visitant. I clar, no és possible viatjar a Donostia i no acostar-se al
Kursaal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada