Com que les meues columnes quinzenals solen estar
ancorades en la realitat local, és freqüent que amics i familiars em conten molts
succeïts o m’expliquen els problemes provocats pel mal funcionament d’alguna
administració pública. «Podries parlar d’això en un dels teus articles», em
diuen. Fa quinze dies, posem per cas, contava que alguns funcionaris estan
abandonant les companyies concertades amb MUFACE i passant-se a l’Agència Valenciana
de Salut. És el cas de la meua dona. A finals de gener, marxà a València, a les
oficines de la mutualitat, per a presentar la sol·licitud de canvi. Li van
lliurar còpia del formulari i li van prendre la tarja de l’asseguradora privada.
Li van dir que rebria l’avís d’incorporació definitiva a l’AVS en una setmana. Dies
després, se sentí indisposada i baixà a l’ambulatori d’Ausiàs March sense haver
rebut la carta de MUFACE. Havia d’elegir metge d’atenció primària i volia saber
quan podria ser atesa al centre públic. «El seu nom no figura a la nostra base de
dades. La podrem atendre, però haurà de pagar vostè la consulta», va dir una
administrativa. La meua dona es dirigí a l’antiga asseguradora privada, on
tampoc no la van voler atendre debades, perquè ja no tenia la tarja sanitària de la companyia. La
meua esposa tornà a casa força preocupada. «Vaig a estar uns dies sense
assistència mèdica», es lamentava.
Per la nit, s’assabentà, a través d’unes
amistats, que l’AVS tenia obligació de fer-li una tarja SIP provisional.
L’endemà, proveïda de la còpia del formulari de sol·licitud de canvi i la tarja
de MUFACE, tornà a l’ambulatori. Una primera funcionària va dir que no li podia
imprimir la tarja SIP provisional. Una segona també es negà a fer el tràmit;
exigia una notificació definitiva de la mutualitat. Finalment, quan la meua
dona preguntà per l’inspector («Li demanaré a ell que em faça la tarja
provisional», va grunyir), intervingué una tercera funcionària: «No es
preocupe; jo li la faré.» Òbviament, les anteriors persones, que s’havien negat
a enllestir el tràmit, no havien complit amb la seua obligació. Com tampoc no
la compleixen alguns funcionaris del Centre d’Atenció Primària de Moixent, que
es neguen a lliurar justificants de les visites de menors a les consultes mèdiques.
L’alumne de Secundària que falta a classe ha de justificar de manera adequada,
en reincorporar-se a l’institut, el motiu de la seua absència. Si ha estat
malalt, ha de presentar un paper del metge. Les raons d’aquesta exigència són
fàcils d’entendre. Alguns mals estudiants solen ficar-se “malalts” en dies
d’exàmens, amb el beneplàcit dels seus pares.
Doncs bé, els responsables de l’ambulatori de
Moixent es neguen a fer justificants. És més: han arribat a repartir una
circular en què fan constar clarament, per escrit, la seua negativa. Diuen que els
professors, en exigir aquests documents a l’alumnat, atempten contra la pàtria
potestat de pares i tutors. (Amb aquesta afirmació, altisonant i falsa, amaguen
el veritable motiu de la seua actitud, perquè sotto voce al·leguen que no tenen temps per a dedicar-se a la
paperassa.) Caldria recordar que els metges no poden negar-se a lliurar els
justificants de les visites a la seua consulta. Els papers no donen cap feina. Tothom
ho haurà pogut comprovar: el facultatiu ha d’introduir en l’ordinador el número
SIP del malalt que entra a la seua consulta. Avui, totes les dades rellevants dels
pacients (visites, historial mèdic, medicaments receptats...) estan a la base
de dades de l’AVS. El metge sols ha de prémer una tecla de l’ordinador per a
imprimir el justificant —que el personal sanitari denomina, col·loquialment, “contacte”.
En aquest paper figuren la data i l’hora de la consulta, i un resum de l’acte
mèdic realitzat. No conté dades reservades i no dóna —ho repetisc— cap feina.
Surt automàticament per la impressora.
Hi ha més episodis de mal funcionament de la
sanitat pública. Gràcies a una nota publicada en aquestes mateixes planes, hem
sabut, posem per cas, que el Servei d’Obstetrícia i Ginecologia de l’Hospital
Lluís Alcanyís deriva a centres privats tots els casos d’avortament provocat.
(En realitat, ja ho suposàvem, però les dades publicades han corroborat les
nostres suposicions.) En fi, corren mals temps per als serveis públics. Si les
coses van a pitjor, moltes persones sortirem al carrer a defendre la sanitat
pública. Caldria, en justa correspondència, que els treballadors del sector
detectaren anomalies com les ressenyades i feren el possible per esmenar-les.
(publicat a Levante-EMV, el 22/02/2014)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada