En agost de 2008, vaig viatjar
a Istanbul. Els actuals esdeveniments que es viuen a la ciutat turca m’han fet
rememorar aquell viatge. Guarde unes impressions magnífiques de la meua estada
a l’antiga Bizanci. Hi vaig romandre una setmana. Vaig comprovar que la gran
urbs és un veritable pont entre Orient i Occident. En molts aspectes, Turquia
era, fins al triomf electoral de Recep Tayyip Erdoğan, un país occidentalitzat.
En principi, l’arribada al poder de l’islamista AKP (Partit de la Justícia i el
Desenvolupament), formació del primer ministre, semblà un pas endavant cap a la
democratització de Turquia. Erdoğan s’afartà de repetir que l’AKP era
equivalent als partits democratacristians de l’Europa occidental. Però això no és totalment cert.
Turquia era, abans de
l’arribada dels islamistes “moderats”, un estat laic (en aquest sentit, més
avançat que el nostre). Bé que el 90% de la seua població és nominalment
musulmà, el país té una llarga tradició de laïcisme. La constitució prohibia
difondre la religió en les escoles (a les nostres, en canvi, sempre s’ha
ensenyat religió). El model laic turc s’inspirava en la laïcité
francesa. L’estat controlava, a través d’una direcció d’assumptes religiosos, les
mesquites i els clergues musulmans. Ara bé, Turquia ni tenia religió oficial ni en promovia cap. Reconeixia
la llibertat de culte (de l’islam i de les diferents minories religioses:
cristians ortodoxos grecs, siris i armenis, cristians catòlics i protestants,
jueus i yazidites). Les confessions, que gaudien de protecció estatal, tenien explícitament prohibit
participar en política a través de partits religiosos.
Doncs bé, el partit d’Erdoğan
ha dinamitat el laïcisme de manera gradual: ha derogat les normes que prohibien
portar hiyab i símbols polítics o religiosos als edificis oficials, les
escoles i les universitats (aquestes normes havien estat declarades legítimes
pel Tribunal Europeu de Drets Humans en novembre de 2005); ha introduït
l’ensenyança de l’Alcorà a les escoles primàries; ha anunciat la prohibició del
consum d’alcohol... En fi, el polític islamista desitja perpetuar-se en el
poder fins a la pròxima dècada, recolzant-se en una nova constitució
presidencialista. Però una part important de la societat rebutja la deriva
antidemocràtica i la creixent intromissió islamista en la vida privada de la
gent. L’APK, que ha marginat les elits laiques que dirigien la república des de l'època d'Atatürk, està obsessionat amb la religió.
En definitiva, el govern turc ha pres un rumb autoritari i ultrareligiós.
Les protestes que van esclatar
a Istanbul —l’urbs més cosmopolita de Turquia—, en saber-se que el govern
d’Erdoğan volia destruir una zona verda de la plaça Taksim, per a bastir un
centre comercial, són l’enèsim símptoma del malestar ciutadà. L’actuació
desmesurada de la policia, els morts i els ferits, els manifestants i els
periodistes detinguts, i les lleis antiterroristes arbitràries responen a l’autoritarisme
del primer ministre, que ha consolidat, al llarg d’una dècada, el seu control sobre
l’aparell de l’estat i els mitjans de comunicació. En començar les protestes, el
mandatari turc renuncià al centre comercial i anuncià que construiria una
mesquita a la plaça Taksim. Però ha decidit, finalment, de no transigir. Ha
titllat els descontents de rècua de facinerosos. (¿De què em sonarà a mi tot
açò?) Hi haurà, per tant, centre comercial i mesquita.
¿Més mesquites? Alçar una
mesquita nova a Istanbul seria com construir una església nova a Roma; encara
que hom sentís missa, cada dia de l’any, en un recinte sagrat distint, no podria
conèixer totes les esglésies romanes. Durant la meua estada a Istanbul, recorde
haver-me allotjat en un hotel situat al número 77 de la Yeni Çeriler Caddesi (Avinguda dels Geníssers), enfront del Gran
Basar. Al voltant d’aquest hotel hi havia no menys de deu mesquites grans,
mitjanes i petites (les més grans eren la Beyazit
Camii i la Nuruosmaniye Camii). N’hi
ha centenars per tota la ciutat. Pel que es veu, a Erdoğan encara li semblen poques; planeja
construir-ne una més per a guanyar-se els seguidors islamistes. El primer ministre pensa
que els incidents tindran així escassa repercussió electoral —les zones rurals de
Turquia són profundament religioses i tradicionalistes. Ell sabrà.
En qualsevol cas, la protesta ha esdevingut transversal i s’ha estès a moltes ciutats d’Anatòlia. Les manifestacions multitudinàries han enviat un avís a Erdoğan: una part de la ciutadania no combrega amb rodes de molí. No vol més mesquites; vol més democràcia i més laïcisme. Per a mi, tot açò té una lletra i una música ben conegudes. Turquia està dividida en dos bàndols irreconciliables. Igualet, igualet que la pell de brau. Sabíem que hi havia dues Espanyes enfrontades. Ara també sabem que hi ha dues Turquies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada