Dies enrere, vaig escriure unes notes provisionals
sobre la inauguració del nou museu xativí instal·lat a l’antiga Casa de
l’Ensenyança. En realitat, reflexionava únicament sobre les circumstàncies que
havien voltat l’obertura del nou espai expositiu. Destacava la importància de
comptar amb un dels museus més importants del país i acabava amb aquesta frase: «Quant
al contingut del nou espai, ja en parlarem altre dia.» Doncs bé, ja han passat
cinc setmanes i he tingut temps de reflexionar sobre l’assumpte i d’escoltar
moltes opinions autoritzades. En aquestes mateixes planes, el passat 12 de
març, José Ángel Artetxe publicava una columna titulada “El nuevo
viejo museo de Xàtiva”,
enunciat ben il·lustratiu de la tesi que sustenta l’autor. Artetxe denuncia,
posem per cas, la manca de projectes museològic i museogràfic, i condemna a
presó, irònicament, els autors de l’obsolescència museística programada.
Convindrà explicar als no entesos què
signifiquen aquests termes. La museologia analitza els diferents elements d’un museu:
la col·lecció, l’edifici que l’ha d’albergar, el públic a què es vol arribar,
la planificació d’activitats —culturals, didàctiques—, els serveis
complementaris... La museografia, en canvi, es refereix al funcionament concret
del museu: la concepció i l'organització de les exposicions —permanent i temporals—,
la disposició física dels objectes exposats, aspectes tècnics com els elements arquitectònics adients per a
la seua presentació i la il·luminació, la senyalització del recorregut, els grafismes, els panells informatius,
els audiovisuals, els catàlegs, els díptics... ¿No tenen, els responsables de l’Almodí
xativí, criteris museològic i museogràfic? Vaja vostè a saber. No tenir
criteris és cosa distinta de tenir-los equivocats. També és possible que els
tècnics s’hagen vist mediatitzats pels polítics.
Des de fa temps, la nostra ciutat arrossega
un problema ben evident: l’excessiu intervencionisme de l’alcalde en assumptes
sobre els quals no té ni idea. Certes coses s’haurien d’encomanar als
especialistes en la matèria, bé que aquests també és poden equivocar, naturalment. Jo trobe que, des de tots
els punts de vista, el disseny de la col·lecció i la seua organització són
manifestament millorables. Les peces borgianes, posem per cas, estan
pèssimament exposades, en un passadís estret amb una sortida d’emergència que
trenca la coherència del conjunt. L’altura de les claus de volta medievals escapa
a qualsevol escala raonable. Tampoc no s’entén per què no s’han desdoblat
clarament totes les col·leccions municipals en dos museus, un arqueològic i altre
dedicat a les arts. El peiró medieval, la creu de camí del segle XIV, no hauria
d’haver sortit de l’anterior emplaçament.
Hi ha, per últim, un assumpte molt difícil
d’abordar. Hom ha decidit de col·locar obres d’artistes locals que, des de la
crítica coherent, podríem titllar d’adotzenades. Si aquests artistes encara estan vius,
la sospita de favoritisme o influència política és difícil d’eludir. Jo crec que certes
obres haurien d’estar tancades al magatzem del museu. El temps dirà si cal traure-les o
no. ¿És suficient, tot açò, per a dir, com Artetxe, que la Casa de l’Ensenyança és
la cambra de la iaia? Jo no diria tant. En aquests moments de crisi, Xàtiva no
pot aspirar a una institució museística avantguardista. Les ciutats mitjanes
tenen els museus que tenen. Jo n’he vist alguns: els d’Antequera, Oviedo (que
projecta una ampliació), Zamora... Molts d’ells ocupen edificis històrics —gòtics,
renaixentistes, barrocs— als quals s’ha de donar utilitat. D’altra banda, els tresors artístics
locals han d’estar a l’abast del públic.
En definitiva, les coses no solen ser blanques
o negres. Els temps actuals no són propicis per a la creació de grans
contenidors, ni per a l’adquisició d’obres cares de mestres antics o actuals. De fet,
espais expositius més coherents que el nostre, com el Museu d'Art Contemporani Esteban Vicente de
Segòvia o el Chillida Leku de Donostia, travessen per dificultats. És evident
que un bon museu hauria de tenir obres de màxima qualitat, en dipòsit o
adquirides. ¿Es pot permetre això, la nostra ciutat? És clar que no. Per tant,
la inauguració del nou museu, o mausoleu —que cadascú jutge—, no hauria de ser
criticada amb severitat. Malgrat evidents desencerts, és una instal·lació
cultural digna. La seua concepció i la seua organització són reversibles. Altres
polítics distints dels actuals i una conjuntura econòmica més favorable podran
corregir els errors detectats.
(publicat a Levante-EMV, el 04/04/2015)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada