En una batalla, el capità de la companyia ha
de confiar en els seus soldats, i els soldats en el seu capità. Altrament, el
grup està abocat a la desfeta. Jo treballe a l’ensenyament públic. La meua “capitana”
és, per tant, l’honorable consellera María José Catalá Verdet, que l’altre dia
es va espolsar les següents declaracions: Desde el Consell se quiere dar un no rotundo a la educación de pensamiento
único y un sí decidido a la libertad de elección de las familias. Defendemos el
modelo de educación concertada en aras de un concepto educativo plural. És evident que la senyora
Català no confia gens en la seua tropa de docents. Els professors i professores
que marxem tots els matins a primera línia de front, a instruir i educar
infants i adolescents, ja sabem que la nostra capitana ens deixarà tirats a la
trinxera quan comencen a xiular els projectils. Pel que es veu, no li agrada la infanteria que comanda.
En realitat, la senyora consellera no coneix la seua tropa, no
parla amb els soldats. Si ho fes, sabria una cosa ben elemental: als centres
públics no impera el pensament únic; hi ha docents de totes les ideologies i de
totes les creences —o descreences. El professorat que treballa a l’ensenyament
públic és molt variat. Per a comprovar-ho, només cal fer un tomb per qualsevol
col·legi o institut. Als polítics de la dreta se’ls ha ficat aquesta idea entre
cella i cella: que algú inocula als docents públics, quan aproven les oposicions, el
virus de l’esquerranisme. ¡Pura esquizofrènia! Al meu centre hi ha compnys que
no amaguen les seues simpaties pel PP. La varietat de formes de pensar assegura
una ensenyança plural. En canvi, els centres concertats propietat de l’Església
—la gran majoria— només accepten professors que proven les seues conviccions catòliques i esstiguen disposats a transmetre-les.
En definitiva, el model d’educació que
impartim a l’ensenyament públic recolza en tres pilars: els valors consagrats a
la Constitució, les lleis educatives vigents i el respecte a la diversitat dels
alumnes. (El projecte educatiu de centre, aprovat democràticament en consell escolar, no pot ignorar
de capa manera aquestes premisses.) Pel contrari, els col·legis pertanyents a l’Església o les seues organitzacions no poden
apartar-se un mil·límetre de la doctrina dels bisbes en matèria de moral i
costums. Podríem arribar a la conclusió que la neutralitat educativa
sols està plenament garantida als centres públics. Així s’esdevé en estats
democràtics i de dret del nostre entorn, com ara França o Finlàndia. En tot
cas, el pensament únic niarà a les aules d’alguns centres concertats. ¿S’haurà
parat a pensar, la consellera, en la desmoralització que les seues paraules
provoquen en els ensenyants públics?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada