Sabran vostès que la Conselleria d’Educació tenia
previst de suprimir vàries unitats en dos col·legis xativins, l’Attilio Bruschetti
i el Taquígraf Martí. (Al final, només el segon patirà les supressions; al primer
li han perdonat la vida, de moment.) El Consell Escolar Municipal havia rebutjat
aquests plans (amb l’oposició de la regidora d’Educació, que donava per bons els
retalls al Taquígraf Martí), però el plenari municipal desestimà, gràcies als
vots del PP, una moció de Compromís que demanava d’oposar-se a les supressions.
Tot ha açò ha estat explicat pels mitjans de comunicació. Però hi ha un detall
al qual se li ha donat escassa rellevància. Pel que es veu, l’alcalde soltà
aquesta perla: «¿Com és que tots volen la Beneficència i ningú no vol anar a l’Attilio?
Serà per algun motiu, ¿no?» ¡I tant! La variabilitat de matrícula entre els
diferents centres escolars xativins està provocada per la política pepera en matèria d’adscripcions.
L’actual sistema de matrícula és injust; el
repartiment equitatiu d’alumnes entre els centres sostinguts amb fons públics
brilla per la seua absència (l’alumnat immigrant, per exemple, és acollit
majoritàriament a la xarxa pública). El problema naix del model educatiu que es
vol implantar: un model selectiu que busca segregar l’alumnat desfavorit, un
model que aprofundeix la desigualtat social i l’abisme entre pobres i rics. La
LOMCE recentment aprovada va en aquesta línia. Les polítiques neoliberals en
què s’inspira parteixen d’un principi: sols la llibertat d’elecció de centre
soluciona els problemes educatius. Quan els clients poden elegir els centres
que ofereixen qualitat, els no elegits han de millorar o acaben desapareixent,
com passa amb qualsevol producte del mercat (una marca de llet que no és elegida
desapareix aviat dels estants). Tot açò té molt a veure amb
les idees mercantilistes que ho amaren tot.
D’acord amb aquestes idees, el client ha de ser
responsable de les seues decisions. «¿Li ha sortit mal el cotxe? Haver-se
comprat un altre. ¿No li agrada el col·legi? Porte el xiquet a un altre.» L’educació
ha de ser un assumpte privat. Diversos estudis han demostrat, però, que
l’elecció de centre no depèn, per a la majoria de famílies, de la qualitat. Sols
elegeixen les famílies que tenen informació sobre l’oferta educativa, xarxes
socials d’amics que els aconsellen o ingressos suficients. Les altres famílies,
que són la immensa majoria, no elegeixen. Porten els xiquets al col·legi del
barri. Damunt, el govern ha implantat un mecanisme discriminatori subtil:
el districte únic. ¿Quines famílies es plantegen portar els fills a l’altra
banda de la ciutat? Sols aquelles que tenen possibilitats. Les altres porten
els xiquets al col·legi del barri. ¿I qui viu a la barriada del Taquígraf
Martí? Gent de nivell socioeconòmic baix i molts immigrants.
Tot açò afavoreix la creació de rankings. De fet, la llei del ministre Wert ha dissenyat un mecanisme supletori
per a classificar els centres: els exàmens de revàlida. (Al mercat, també hi ha mecanismes
per a certificar les diferències entre uns productes i altres.) En fer-se públics els rankings, alguns col·legis rebran moltes
peticions de matrícula. Com tindran més demanada d’aquella que poden assumir,
seleccionaran els millors alumnes que els arriben. Altres col·legis, en canvi,
hauran de carregar amb els xiquets rebutjats. L’abisme s’eixamplarà i es farà
irreductible. Els primers centres, sense innovar, tindran millors resultats. En
canvi, els centres que hagen de lidiar amb alumnes més problemàtics mai no aconseguiran
bons resultats i poden acabar desapareixent. Sense anar massa lluny, això li
podria passar a l’Attilio Bruschetti i al Taquígraf Martí.
Si no hi ha discriminació positiva, els centres
públics emplaçats en zones degradades acaben acollint l’alumnat de classe
social més baixa. ¿Religió? ¿Qualitat? ¿Disciplina? ¿Ideologia? Cap d’aquests
factors és determinant. Tots haurem sentit converses com aquesta: «Hem de
portar el xiquet, o la xiqueta, a tal col·legi, perquè així s’ajuntarà amb en
tal o amb la filla d’en tal altre». Moltes persones pensen que allò més
important per al futur dels seus fills és la gent amb què es relacionen; unes
bones relacions poden obrir moltes portes. Total: l’alcalde hauria de saber
com funciona aquest negoci. Dues escoles públiques de la nostra ciutat es troben en
perill de desaparició a causa de les desigualtats socials i la creació de camins
educatius distints, diferenciats d’acord amb el nivell socioeconòmic de les
famílies. ¿Pensa fer alguna cosa al respecte?
(publicat a Levante-EMV, el 08/03/2014)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada