Els viatgers solen sentir el
desig de guardar records de les seues expedicions. Goethe viatjà a Itàlia acompanyat
per Christoph Heinrich Kniep, pintor i gravador encarregat d'il·lustrar el periple.
Els viatgers del segle XVIII portaven com a record, quan tornaven d’Itàlia,
vistes de Venècia i Roma —de pintors com Canaletto o Giovanni Paolo Pannini—, i
gravats de ruïnes romanes de Piranesi. El botànic Antonio José Cavanilles i l’arqueòleg
francès Alexandre de Laborde, van recórrer terres ibèriques i van escriure
sengles obres, Observaciones sobre el
Reino de Valencia i Voyage
pittoresque et historique de l'Espagne, que contenien abundants gravats. Pintures
i gravats del segle XVIII permetien als observadors coetanis fer-se una idea
aproximada dels llocs representats. (Les imatges esperonaven la imaginació de
qui no havia visitat mai els paratges recorreguts per viatgers il·lustrats i
romàntics.) Pel que fa als turistes actuals, el desig de guardar records es
materialitza a través de postals, vídeos i àlbums de fotos.
A finals del segle XIX i
primeries del XX, quan les màquines fotogràfiques només estaven a l’abast d’uns
pocs privilegiats, fotografiar gent, paisatges o monuments no tenia més limitacions
que les estrictament tècniques. Durant l’època d’esplendor del blanc i negre,
fotògrafs de gran sensibilitat completaren una obra impagable. A Xàtiva, la
nòmina de persones que, fins a ben entrat l’últim terç del segle XX, han realitzat
una obra fotogràfica interessant és extensíssima. Però la fotografia també s’ha
democratitzat. Avui, gats i gossos tenen un aparell fotogràfic. Tots els
telèfons mòbils estan proveïts de càmera per a fotos i vídeo. L’última novetat
és fotografiar amb tauletes digitals (tablets,
en anglès). Aquest estiu he viatjat per diversos indrets del sud d'Anglaterra i he pogut comprovar com
comencen a proliferar els turistes que fan servir les tauletes com a màquines
fotogràfiques. Total: als milions de persones que visiten destins turístics
atractius cal afegir idèntic nombre de dispositius fotogràfics. I tothom fica
les mans enlaire per a fotografiar tipus, paisatges, ciutats i monuments.
Ha desaparegut l’època en què
els fotògrafs havien de ficar l’ull al visor (només els propietaris d’una
Rolleiflex, una Hasselblad o models semblants podien mirar la càmera des de
dalt). Avui, les càmeres de gamma baixa, majoritàries entre els turistes,
disposen de monitor posterior. Així que els milions de turistes actuals,
proveïts de milions de dispositius fotogràfics, retraten mans enlaire la torre
de Pisa, el Big Ben o el Partenó,
encara que les imatges obtingudes tinguen una qualitat ínfima: mala
il·luminació, molta gent a l’enquadrament, figures i objectes moguts... Com que
l’usuari mitjà té uns coneixements fotogràfics molt elementals, és freqüent que
no sàpiga com desactivar el flash. Davant la impotència i l’enuig dels
vigilants, els centelleigs omplen museus i altres recintes tancats on estan
prohibides les fotos amb flash. (Hi ha persona que, tot i conèixer la manera de
desactivar-lo, s’entesta a fer-lo servir malgrat els advertiments.) Conclusió:
a poc a poc, comença a estendre’s la prohibició total de fer fotos —aquesta
vegada per a enuig dels bons fotògrafs, que fan servir càmeres de gamma alta.
Amb la prohibició, l’administració
de museus i monuments mata dos ocells d’un tret: es lleva de damunt un problema
i fa caixa. (Des del meu punt de vista, també es mata la llibertat individual
del viatger.) Qui vulga tenir un record gràfic de l’espai visitat no tindrà més
remei que comprar llibres o postals. També s’està ficant de moda cobrar un
suplement i subministrar al visitant un distintiu que dóna dret a fotografiar. En
fi, moltes d’aquestes restriccions són totalment absurdes. Sovint, els espais
on regeix la norma prohibitòria són de domini públic. I la possibilitat que el visitant
d’un indret puga atemptar contra els drets d’autor és ben remota; moltes obres exhibides
als museus foren executades per artistes morts fa segles. Per altra banda, sense
l’equip i les condicions adients, no és possible, per exemple, d’obtenir una
foto amb la qualitat necessària per a poder reproduir-la il·legalment en
cartells o altres suports. Jo, que viatge molt i sóc bon aficionat a la
fotografia, comence a estar tip de tanta prohibició.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada