L’arquitectura és funció i
forma. Les construccions han de tenir una funció (servir com a museu, pont, habitatge,
teatre...) i estar revestides d’una forma que remeta a la seua funció. Quan la
bombolla immobiliària estava en el seu apogeu, totes les ciutats de la
península van contreure una estranya dèria: totes volien tenir obres
arquitectòniques d’autor, totes volien alçar algun edifici icònic que
esdevingués símbol de la respectiva urbs. La pionera fou Bilbao, amb la
construcció del Museu Guggenheim. A València, aquesta febre es va transformar
en malson, de la mà del nostre arquitecte més internacional i famós, Santiago
Calatrava, un personatge sempre envoltat de polèmica. A Bilbao, en canvi, la construcció del Guggenheim, projecte força controvertit en
el seu moment, serví de motor per a la revitalització del teixit urbà, malmès a
causa de la crisi dels sectors naval i siderúrgic.
A primeries del segle XX,
Bilbao havia estat la gran referència econòmica d’Euskal Herria i una de les urbs
més importants de l’Estat espanyol. Després de la Guerra Civil, la ciutat recuperà
la seua puixança i esdevingué un pol d’atracció de nombrosos immigrants. El
paisatge industrial i urbà de la vila experimentà una expansió que desbordà els
límits de l’eixampla i s’estengué als municipis veïns, per les dues vores de la
ria del Nerbion, creant l’actual Gran Bilbao. A finals del segle XX, però, els
sectors industrials tradicionals entraren en una crisi profunda. La vila biscaïna
hagué de repensar els fonaments de la seua economia i s’hagué d’enfrontar a una
difícil reconversió. Després d’uns anys d’empobriment, atur i conflictes socials,
Bilbao recuperà el dinamisme. Esdevingué una ciutat de serveis bolcada en la
regeneració ambiental i urbana. L’arquitectura moderna hi jugà un paper
essencial. Bilbao destinà els antics terrenys industrials, abandonats, a
equipaments i espais de gaudi col·lectiu que transformaren les vistes urbanes.
El Museu Guggenheim i el Palau
Euskalduna esdevingueren els grans referents del nou model de ciutat. L’antiga
urbs, industrial i contaminada, és ara una de les capitals més habitables de la
península, l’única ciutat que compta amb un tramvia que circula per la gespa. Vaig viatjar
a Bilbao per primera vegada en 2005. A primeries del passat novembre, hi vaig
tornar. L’arquitectura moderna ha crescut de manera exponencial. La nòmina d’enginyers,
arquitectes i dissenyadors —molts d’ells amb renom internacional— és
inacabable: Frank Gehry, César Pelli, autor de les Torres Petronas a Kuala Lumpur,
Rafael Moneo, Álvaro Siza, José Antonio Fernández Ordóñez, Federico Soriano, Juan
Coll-Barreu, Philippe Starck, Norman Foster, Arata Isozaki, Santiago
Calatrava... La ciutat ja comptava amb edificis interessants construïts a
principis del segle XX, com ara l’Alhóndiga, projectada per l’arquitecte
Ricardo Bastida.
En aquests moments, el catàleg
d’edificis i equipaments notables és espectacular: el metro, amb estacions
dissenyades per Foster, el Museu Guggenheim, el Palau Euskalduna de Federico
Soriano, la Biblioteca de la Universitat de Deusto, el Paranimf de la
Universitat del País Basc, el Pont Pedro Arrupe, la Torre Iberdrola de César
Pelli, les Torres Isozaki, la reforma de l’Alhóndiga, segons projecte de Philippe
Starck... A València, s’han alçat edificis que tenen forma però estan buits o
no serveixen per a res. L’Àgora de Calatrava —la
“Clòtxina”, com l'ha batejada la veu popular— n'és un cas paradigmàtic. Aquestes formes buides,
independentment de la seua hipotètica qualitat estètica (tema molt controvertit,
perquè sobre gustos i colors...), plantegen altres qüestions interessants,
pròximes a l’ètica: l’arquitectura com a simple decorat del poder o l’arquitectura
com a signe extern de nous rics. No és el cas de Bilbao, que ha esdevingut la
ciutat més dinàmica i habitable de l’Atlàntic entre Bordeus i A Coruña.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada