dissabte, 29 d’agost de 2009

Josep de Ribera a Nàpols



Entre els múltiples al·licients que ofereix Nàpols als seus visitants destaquen les magnífiques col·leccions de pintura. Els afeccionats a l’art poden contemplar les excel·lents obres de pintors barrocs dels segles XVI, XVII i XVIII conservades a les esglésies i els museus de la ciutat. Les Gallerie Nazionali di Capodimonte, posem per cas, alberguen una magnífica col·lecció de Josep de Ribera Lo Spagnoletto. El visitant que recorre llurs sales va descobrint nombroses peces del xativí. A mi, em cridà l’atenció, sobretot, el llenç Apol·lo escorxant Màrsies. Aquesta obra de caire mitològic, un oli sobre llenç de 182 x 232 cm, fou pintada el 1637. Representa la tortura de Màrsies, pastor i geni mític de les fonts i els rius de l'Àsia Menor. Segons la mitologia grega, fou el silè que gosà competir amb Apol·lo en l'art de fer sonar la doble flauta. El déu, que resultà vencedor, el penjà d'un arbre i l'escorxà; així es complí la maledicció que Atenea havia proferit contra qui recollís i fes sonar la doble flauta. Habitualment, l'art grec ha representat Màrsies en forma de sàtir (Miró, Praxíteles). També la pintura (Zeuxis, frescs de Pompeia) n'ha recollit la llegenda. Al fòrum de Roma i en altres ciutats d'Itàlia existiren estàtues de Màrsies que simbolitzaven la llibertat. Ribera es mostra, en canvi, fidel al seu tractament d’una escena, la martirial, molt freqüent a la seua obra (Martiris de Sant Sebastià, Sant Felip, Sant Bartomeu...).



Vistes de les Gallerie Nazionali di Capodimonte, i tres obres de Josep de Ribera:
Apol·lo escorxant Màrsies, Visió de Sant Bru i Sant Jeroni i l’àngel