diumenge, 24 de gener del 2016

Hi ha qui s'ho creu

Aquesta setmana s'està celebrat a Madrid Fitur (Fira Internacional de Turisme). I com tots els anys, l’Ajuntament hi està present. En altres ocasions, hem denunciat des d'aquestes planes que l'expedició municipal marxava a Madrid amb uns objectius molt confusos. Des de l’envelat de Xàtiva ens arribaven notícies absolutament banals: que si el nostre espai expositiu estava millor o pitjor situat; que si superava el de Gandia; que si les fotos decoratives eren més boniques que les d’anys anteriors; que si el sorbet de fruites del bosc i pistatxo preparat per una coneguda empresa de la ciutat estava boníssim... Afortunadament, enguany, les coses semblen haver-se portat amb molta més serietat. Coincidint amb la fira, l'Ajuntament ha estrenat un nou web turístic que, en principi, m'ha semblat magnífic, bé que s'haurà de millorar. (S'han d'introduir, posem per cas, altres idiomes; de moment, només es fa servir el castellà.) També s'han difós per la xarxa, a tort i dret, dos vídeos promocionals —el timelapse de la ciutat és espectacular— i un nou eslògan: «Xàtiva, una història per descobrir». ¡Ja era hora de fer les coses com cal!



Aquestes iniciatives municipals suposen un salt qualitatiu respecte d'allò que es venia fent fins ara. L'objectiu de la promoció turística és enganxar els visitants potencials. Avui, molts turistes planifiquen llurs viatges (tiquets de transport, reserves d'hotel i restaurant, visites i excursions) a través d'Internet. Una bona pàgina web, que entre pels ulls, és fonamental. A les fires es va a fer negoci o a crear les condicions per a fer-ne. Els resultats de la presència a Fitur s’han de valorar, per tant, amb un barem: la perspectiva de negoci. El turisme és una activitat econòmica. És essencial, per tant, que l'administració pública proporcione les eines bàsiques de promoció. El sector turístic ha experimentat un milloria; han augmentat els viatges a la Península. (Fitur 2015 ja baté rècords d'activitat; rebé 125.000 professionals de més de 100 països, i vora 225.000 visitants.) L'oferta turística s'ha adaptat gradualment a les noves condicions del mercat. Xàtiva no podia quedar al marge. La cita firal d'enguany no està exempta, però, de polèmica; l'àrea turística de Diputació, gestionada per Compromís, ha creat una nova marca.

¿Què en podríem dir? Que no s'entén a la primera. La paraula València repetida tres vegades dibuixa el perfil de la província. L'asterisc representa el Racó d'Ademús. El color verd remet al respecte pel medi ambient. Ara bé, una marca que necessita manual d'instruccions no és útil. De fet, era més entenedora l'anterior, «València, terra i mar». ¿No tenim recursos a destacar? Els responsables provincials semblen haver oblidat que les províncies no vertebren el país i que cal atraure visitants forans —una marca dissenyada per a satisfer els autòctons no té cap sentit. El nou logo provincial ha aixecat suspicàcies en la Secretaria Autonòmica de Turisme gestionada pels socialistes, que voldria una marca paraigües, un distintiu de tot el País Valencià que aixoplugués les distintes marques locals. En fi, en aquest terreny de joc ha de jugar Xàtiva. En tot cas, l'equip de govern xativí ha de fer valdre el potencial de la nostra ciutat dins la marca "provincial". Cal promoure les pernoctacions. Com ja he dit altres vegades, s'ha de dissenyar una oferta que fuja dels camins trillats, un producte turístic personalitzat i excel·lent.

La tasca promocional és inútil, però, quan la capacitat d'atendre la demanda brilla per la seua absència. Els paquets dirigits als clients d'un turisme alternatiu han d’estar molt ben dissenyats i han de comptar amb el suport d’un element imprescindible: una ciutat i un entorn agradables, i uns serveis de qualitat. Calen, per tant, polítiques concretes que incentiven el sector. Hi ha molta feina a fer. Avui, a les jornades d'estudi del conjunt històric, se'n parlarà. Caldria, per exemple, crear un patronat municipal de turisme. Paral·lelament, la ciutat ha de completar la rehabilitació de peces emblemàtiques del patrimoni històric i artístic, i ha de millorar moltes coses: l'oferta hostalera, l'accessibilitat al centre històric, la mobilitat, l'obertura de monuments, l'oferta de restauració en caps de setmana... Els emprenedors locals han de tenir incentius per a invertir en negocis vinculats al turisme. S'han d'aprofitar les sinèrgies que proporciona l'entorn. Fitur ha evidenciat que l'alcalde —la persona que està darrere de les noves eines de promoció— es creu això de l'activitat turística. Ara cal que els responsables directes de l'àrea posen mans a l’obra.


(publicat a Levante-EMV, el 23/01/2016)